Drive It’s blogger Jan Magnussen fortæller om årets første 24-timersløb på Daytona, som var en skuffende oplevelse, men også et bevist på, at den gule Corvette stadig kan være med i kampen blandt de nyere konkurrenter.
Det var ikke kun det elendige vejr om søndagen, som gjorde starten på årets IMSA-sæson til en skuffelse. Vores slutplacering var bestemt ikke, hvad Antonio Garcia, Mike Rockenfeller og jeg var kommet for.
Den gode nyhed er så, at vores Corvette C7.R viste sig stærk, selvom om den klar er blevet den ældste bil i feltet. Vi tog andenpladsen i kvalifikationen og tog føringen i løbet (inden det gik galt), og det lover godt for den sæson, vi lige har taget hul på.
Sidste år lykkedes det os at komme fra Daytona med en podieplacering, men i år måtte vi nøjes med en sjetteplads. Det startede ellers suverænt – jeg overhalede den førende Porsche på de indledende omgange – men så rendte vi ind i problemer under et pitstop, hvilket sendte os tre omgange bagud.
Et magisk comeback
Efter dét skete der noget magisk, eftersom vi – godt hjulpet af en fuldstændig enestående strategi og gode sats i pitboksen – lykkedes med ikke blot at komme tilbage på den førende omgang, men også vinde føringen tilbage! Dén fik vi dog ikke lov til at have så længe, for mens vi førte løbet, fik vi problemer med elektronikken i bilen, telemetrien forsvandt og vi mistede overblikket over brændstofniveauet.
Vi var halvvejs i løbet, og Antonio lå og kæmpede med en anden GTLM-bil, og da han pludseligt mistede fart og endte med at holde stille halvvejs på omgangen, vidste vi, at løbet var kørt. Bilen var kørt tør for benzin og måtte slæbes tilbage til garagen, hvor crewet måtte skifte elektronikken. Da vi kom tilbage på banen igen, var vi 10 omgange bagud.
Det lykkedes os at hente to omgange, men så var der stadig otte igen, og på det tidspunkt var et uvejr drevet ind over Daytona, hvilket udløste gule og røde flag i én lang køre. Vi måtte erkende, at der ikke var nogen chance for at komme tilbage på den førende omgang.
Vi skal til at vinde løb igen
Når man er flere omgange bagud og det regner som aldrig før, og du konstant får at vide, at en safetycar er sendt ud, bliver natten for alvor lang. Men selv i sådanne håbløse situationer stopper crewet i pitten aldrig med at kæmpe. Mirakler kan ske, og man bliver bare nødt til at holde tempoet og køre omgange ind, undgå problemer og håbe på, at en god strategi fra pitboksen kan lave om på situationen. Og så kan der jo altid opstå problemer for dem, som fører.
Netop derfor er jeg skuffet over, at vi ikke kom fra Daytona med et bedre resultat. Teamet havde igen arbejdet som gale for at give os en rigtig stærk bil, og det fik vi. Antonio og jeg har nu vundet IMSA-mesterskabet to år i træk, og teamet har tre sejre på stribe. Og dét i en tid, hvor GTLM-feltet aldrig har været hårdere med konkurrence fra både Porsche, Ford, BMW og Ferrari.
Sidste år lykkedes det os at tage mesterskabet uden at vinde én enkelt løb. Dét skal vi lave om på i år. Det handler om mesterskabet, men som racekører vil du vinde løb. Du vil være den hurtigste, for det er dét, som driver dig. Men selv om vi aldrig vandt, oplevede vi kun to gange at slutte udenfor top fire – og begge gange fordi, vi måtte i garagen med bilen under løbet. Det var på Sebring og til finalen på Road Atlanta. Så set i dét lys er en sjetteplads på Daytona ikke håbløst, men jeg kan love jer for, at vi er sultne efter bedre resultater.
Nøglen til sejr
Vedholdenhed. Stabilitet. Disse to ting var nøglen til vores mesterskabssejr i 2018. Dette plus evnen til, når det går galt, at få fikset tingene hurtigst muligt, så skaden bliver minimeret. Som på Road Atlanta, hvor bilen måtte i garagen efter et crash, og mesterskabstitlen pludselig var på spil. Hvis ikke crewet hjemme i Michigan havde øvet, hvordan man skifter hele næsen på en Corvette på lidt under fem og et halvt minut, så havde vi seriøst tabt det hele på gulvet. Nogle gange træner man noget, som man aldrig synes at få brug for. Indtil man gør.
Men en kæmpe tak til hele teamet. Igen. Og til Antonio. Og til Mike, som efterhånden har været i bilen nogle gange og kender vores setup og ved, hvornår han skal træde ind og hjælpe til. Han er tredjekører, og derfor ser vi ham kun til de lange løb som Daytona, Sebring og Le Mans, men hver gang, han møder op i garagen, er det som, han aldrig har været væk. Jeg er glad for, at han er med os igen i år.
20 år med Corvette? Wow…
Og så er det lige gået op for mig, at det er min tyvende sæson i den amerikanske sportsvognsserie. Jeg debuterede med Panoz Motorsports i 1999, kørte for Prodrive i 2003, og fra 2004 har jeg været med Corvette Racing. Og det er jeg stolt over.
Men selvom jeg har været med i 20 år, betyder det ikke, at det er tid til at slappe af. Som sagt skal vi ud og sparke noget røv. Vi har et mesterskab at forsvare, og det er alt, alt for lang tid siden, vi har stået øverst på podiet…