Drive It’s blogger Jan Magnussen fortæller om sæsonfinalen I den amerikanske IMSA-serie, hvor Corvette Racing måtte kæmpe ekstra hårdt for at sikre danskerens fjerde mesterskab – og om at fejre sejren med hele familien.
Vi gjorde det! Antonio Garcia og jeg har vundet vores andet amerikanske sportsvognsmesterskab i træk. Det er mit fjerde mesterskab i USA, siden jeg debuterede for Panoz Motorsports på Sebring i 1999. Og når jeg siger ’jeg’, så mener jeg ’vi’, for mesterskabet tilhører ikke kun mig – men enhver, som har en rolle hos Corvette Racing.
At påstå, at det har været et hårdt år, vil være en pæn underdrivelse. Helt frem til de sidste timer af 10-timers-finalen på Road Atlanta var vi alt andet end sikre på, at det ville lykkes. Med to og en halv time tilbage af løbet fik vores Corvette C7.R kontakt med en mur, og ærligt talt troede jeg, at det var slut. Lige dér. Så tæt på mål. Vores rival, den ene af de to Ford-biler fra Chip Ganassi-teamet, skulle slutte på en tredjeplads eller dårligere, hvis der skete noget med os. Det gjorde der. Og på det tidspunkt havde de en andenplads.
Best in business
Men igen fik vi slået fast, at det team, som jeg har været ansat hos i 15 år, er skabt af noget helt specielt. De fik hevet bilen i garagen, skiftede hele fronten på bilen samt bunden under motoren og fik lappet resten sammen, før de sendte den afsted igen. I alt gik der kun fem minutter og 28 sekunder, fra bilen kørte i pit, til den var tilbage på banen igen. Og den kørte perfekt.
Vi har altid selv sagt, at Corvette Racing er ’the best in business’, men ærligt talt tror jeg, at efter denne episode vil mange andre også sige det. I hvert fald de fans, der samlede sig omkring garagen og overværede crewet gøre det, de er trænet til: Løse opgaven. Dem, der udgør teamet, er netop årsagen til, at vi så fandens gerne ville vinde titlen. Og jeg er glad og lettet over, at det lykkedes.
Efter uheldet var vi røget ned på en niendeplads i klassen, og den Ford, som ikke måtte føre løbet, lå helt i front. Det så med andre ord ikke godt ud. Men vi bevægede os fremad, og samtidig begyndte vores rival at falde tilbage. Da vi kørte forbi det ternede flag, var de nede på en femteplads, og vi var otte. Det var ikke i sig selv imponerende – men det var nok til, at vi kunne tage titlen.
Ægte teamwork
Noget andet fantastisk ved Corvette Racing er, at vi altid arbejder som et team. Det kan lyde som en kliché, men netop dét, at kunne arbejde sammen om et fælles mål, er noget af det sværeste. At give noget af sig selv for, at andre kan få en fordel. Efter episoden, der sendte os i garagen, sagde det sig selv, at hvis vi på en eller anden måde kunne gøre det besværligt for dem, der sad i Ford-bilen, måtte vi gøre det. Så efter et effektivt pitstop fik crewet sendt vores søsterbil ud foran vores rival, og derfra gjorde Oliver Gavin og Tommy Milner alt, hvad de kunne for at hjælpe os. Teamwork, når det er finest.
Corvette Racing har nu vundet tre mesterskaber I træk. Oliver og Tommy vandt for tre år siden, og nu er det to i træk for Antonio og jeg. Det er vi stolte af. Især fordi, vi har vundet over nogle enormt stærke konkurrenter. Ford-gutterne har vundet utallige løb. Porscherne er stærke, uanset hvor i verden, de kører. Og BMW-teamet er virkelig steppet op i år med deres nye bil.
Men selv om vi ikke have klaret mesterskabet, var det stadig en fantastisk dag. Til ære for Dr. Don Panoz, som desværre gik bort i efteråret, skulle jeg køre en runde i den spektakulære Panoz GTR-1 foran hele feltet på formationsomgangen. Det var den første sportsvogn, jeg kørte, endda på den første bane, jeg testede den – og det var en fantastisk hyldest til den person, som gav mig chancen i amerikansk sportsvognsracing.
At vinde med begge familier
På toppen af det hele var lykkedes os at samle hele familien på Road Atlanta. At fejre mesterskabet med min kone, Christina, og alle mine børn, Kevin, Luca og Millie, gjorde min weekend så meget mere speciel. Kevin har ikke set mig køre ræs i Amerika i adskillige år, så at have ham med på banen betød, at det ville blive en god weekend uanset hvad. Han havde set Corvette-crewet i aktion før, og han vidste, at de var gode – men episoden i garagen, hvor det hele eksploderede i et kontrolleret inferno af damage control, var han endnu mere imponeret.
Men altså – at vinde og fejre sådan en sejr med familien, både min egen og Corvettes, er faktisk hvad den her sport handler om.