Drive It’s blogger Jan Magnussen bekendtgjorde onsdag, at han er klar til 24-timers Le Mans med danske High Class Racing, hvis teamet modtager en invitation til løbet. Her kommenterer racerkøreren selv på nyheden.
Jeg har deltaget i 24-timersløbet på Le Mans 21 gange siden 1999 (den første gang troede jeg faktisk også skulle være den sidste, men det er en anden historie…), og fire gange er det lykkedes at vinde en klassesejr – det var med Corvette Racing i 2004, 2005, 2006 og 2009. De første tre år stillede jeg imidlertid op i prototypeklassen med Panoz Motorsports, og i 2003 fik jeg mulighed for at køre en Audi R8. Jeg må stadig sige, at netop Audien er en af mest overlegne racerbiler, jeg har kørt. Og da jeg i slutningen af sidste år testede en LMP2-racer med High Class Racing i forbindelse med WEC-løbet i Bahrain, vendte den dér fornemmelse tilbage igen.
At køre en prototype er så meget anderledes end en GT-bil – særligt på grund af den kraftigere downforce, som tillader så meget mere fart i svingene. Jeg nød virkelig at teste bilen, og jeg må samtidig sige, at der er sket meget med prototyperne siden jeg sidst kørte sådan én. Ikke at det overrasker mig. Det sker hele tiden noget i motorsporten.
Som sagt var det en fed oplevelse at teste med High Class Racing. Det er et dansk drevet team, som har gjort det godt i international langdistanceracing de senere år, og sidste år stillede teamet op i 24-timers Le Mans, hvilket er en stor bedrift for et team fra Danmark. Vi blev enige om, at hvis chancen byder sig, så stiller jeg op for High Class Racing i Frankrig til sommer. Det kræver dog én væsentlig ting, nemlig at teamet får en invitation af ACO – den franske organisation, som står bag Le Mans. Fans vil vide, at High Class Racing allerede har en bil tilmeldt i 24-timersløbet, men dén er fuldt besat med kørere, så derfor ønsker man at stille op med to biler. Der er derfor brug for en ekstra billet. Så vi krydser fingre.
Jeg elsker at køre ræs – næsten uanset hvad, jeg kører i – og gennem årene har jeg prøvet at sidde i lidt af hvert. Og selv om jeg føler mig rigtig meget hjemme i en GT-racer (og glæder mig vildt til at køre Corvetten i WEC-løbene på COTA og Sebring), så kunne det være sjovt at prøve kræfter i den moderne prototypeklasse. Det nye LMDH-reglement ser spændende ud og har allerede fået en række bilproducenter til at melde sig på banen, og dét tror jeg er afgørende for en ny succesfuld kongeklasse i WEC og på Le Mans. Om det også kunne blive en mulighed for mig, er ikke til at vide – men det kunne være sjovt. Indtil videre krydser jeg bare fingre for, at 2020 bliver mit 22. år på Le Mans…