Verdens hurtigste kaleche sidder på den nye Aston Martin Vantage Roadster, som byder sig til med samme 510-hestes V8 som den smukke coupé.
Trods sit sexede design og en V8-yd, der kan få dig til at græde af lykke, har den to år gamle Aston Martin Vantage ikke været den salgssucces, som fabrikken havde håbet. Fabrikken er fornylig blevet overtaget af en investorgruppe anført af den canadiske forretningsmand og bilentusiast Lawrence Stroll, og her sætter man uden tvivl sin lid til SUV-modellen DBX, som blev præsenteret i efteråret og skal gøre det samme for Aston, som Cayenne gjorde for Porsche.
Men sportsvognene skal fortsat være mærkets åndelige omdrejningspunkt, og den netop præsenterede Vantage Roadster er et godt eksempel på, at der stadig bygges biler efter samme opskrift, der gjorde din far glad, der han var dreng. Den topløse version har måske ikke samme velformede bagende som sin coupé-søster, men den guddommelige fireliter V8 med biturbo og 510 hestekræfter er der heldigvis ikke lavet om på. Og nu kan du nemmere høre den.
Den elektriske kaleche har fået sit helt eget kapitel i pressemeddelelsen, fordi den angiveligt skulle være verdens hurtigste i en serieproduceret bil. Således tager det dig kun 6,6 sekunder at forvandle den fra lukket til åben – og en enkelt tiendedel mere den anden vej. Fordi kalechen samtidig er uhyre kompakt i sammenfoldet tilstand, skulle der stadig være plads til en golfbag i bagagerummet. Og en riffel, måske? Og en andefløjte.
Med præsentationen af den nye Roadster er det desuden – og som en hyldest til 70-året for Vantage-modelnavnet – blevet muligt at bestille sin Vantage med den renere og mere klassiske ‘vane’-grill frem for den sporty ‘catfish’-mund, som modellen blev introduceret med. Manuel gearkasse er nu heller ikke forbeholdt den limiterede AMR-version og fås ligeledes som option. Og så er det i øvrigt lykkedes ingeniørerne at gøre den åbne version blot 60 kilo tungere end coupéen, hvilket sikrer en 0-100-tid på under fire sekunder.