Med 730 hestekræfter fra den kraftigste V8 i en Mercedes-AMG nogensinde, er GT Black Series den nye superhelt fra de hellige haller i Affalterbach.
Hvis du kender din Mercedes-historie, så ved du at Black Series er lig med det ultimative fra AMG. Du ved også, at det er på fabrikken i Affalterbach, at de mest powerhungrende designere og ingeniører sendes hen for at rase af. Og en sjælden gang – og typisk med flere års mellemrum – får de lov til at skeje helt ud og gøre de vilde supersportsvogne endnu mere brutale.
Den første Black Series-model kom til verden i 2006, og med sjette udgave har filosofien om at give den fuld pedal på alle parametre ikke ændret sig. Den nye Mercedes-AMG GT Black Series er med sine 730 hestekræfter således udstyret med den kraftigste V8, mærket nogensinde har puttet i en gadebil. Ret beset er der tale om nummerpladeversionen af den hardcore GT3-racer, som henter masser af trofæer hjem på alverdens racerbaner i øjeblikket – blot i en endnu kraftigere udgave og udstyret med alle de ting, som er forbudte på racerbanerne – som eksempelvis de grandiose kulfiberkeramiske bremser på størrelse med møllehjul.
Men det mest interessante er stadig dét som ligger under kulfiberhjelmen. Her har man nemlig valgt at give den fireliters biturbo-V8 en helt ny modelkode, da den i modsætning til den velkendte maskine (som bruges i alt fra GT til G 63) har en såkaldt ‘flat plane’ krumtapaksel i stedet for den traditionelle ‘cross plane’. Rent teknisk betyder det, I stedet for, at to stempler går i top for hver kvarte omgang, så går fire stempler i top for hver halve omgang, krumtapakslen roterer. Denne opsætning giver et andet lydspor, men også en anden motorkarakteristik med mere hang til høje omdrejningstal – tænk eksempelvis på en Ferrari F8 Tributo, og du ved, hvad der menes. Det klassiske V8-bundtræk har den nye Black Series dog ikke mistet, for det solide moment på 800 newtonmeter leveres allerede ved 2.000 omdrejninger i minuttet.
De vigtigste tal siger 0-100 kilometer i timen på 3,2 sekunder og 0-200 på under ni sekunder – hvilket er godkendt for en klassisk baghjulstrækker – og de massive kræfter leveres gennem en ekstra forstærket syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse, der motioneres via skiftepadlerne bag det anakonda-tykke læderrat.
Åh, ja – og så er der også alle de detaljer, som får en trackday-aficionado til at få amok. Som den omfattende aero-pakke, der eksempelvis består af særlige flow-optimerende finner under bilen, den justerbare frontspoiler og flappen på hækvingen, som automatisk justerer sig med 20 grader for at skabe mere greb eller højere topfart – og desuden fungerer som luftbremse. Den aktive hækvinge er bare én af de mange features, som indgår i de forskellige AMG Dynamics-køreprogrammer, som spænder fra Basic over Advanced, Pro og videre til det decideret kompromisløse Master.
Og hvis en standard Black Series ikke er hardcore nok, så kan du naturligvis få den med en AMG Track Package, som blandt andet indeholder et sikkerhedsbur i titanium, H-seler til kulfiber-skålsæderne – og en brandslukker…