Er du vild med tresserne, halvfjerdserne, firserne og halvfemserne, er en Singer lige noget for dig. Men det er ikke den billigste måde at komme bag rattet i en Porsche 911.
Singer er navnet på en tysk ingeniør, som skabte storvindende racerbiler for Porsche gennem tre årtier, og som hed Norbert til fornavn. I dag tænker de fleste Porsche aficionados imidlertid på det californiske firma, som har specialiseret sig i at genskabe 911-modellen som et opkog af det bedste fra alle de go’e gamle luftkølede tider. Vi taler det klassiske look fra tresserne mikset med Targa Florio-stilen fra de rå halvfjerdsere kombineret med de robuste firsere og de teknologiske, sofistikerede halvfemsere.
Det er rockmusikeren og 911-entusiasten Rob Dickinson, som grundlagde firmaet i 2009, og siden de første billeder af englænderens eksklusive kreationer ramte internettet, er det gået stærkt. Kunderne står i kø, selv om prisen er på den dyre side af en spritny Porsche 911 Turbo S (som du kan læse om her), og således tager det flere år, fra du bestiller en Singer, til du kan sætte dig i sædet og dreje nøglen.
Og man kan mene, hvad man vil om konceptet, hvor en uskyldig 911 fra 964-generationen må lade livet for at blive forvandlet til en ‘Porsche Reimagined by Singer’ med alt, hvad den kan trække af kulfiberpaneler og læderbetrukket motorrum. Men selv de mest original-tro 911-fans har svært ved at holde på mundvandet, hver gang en ny Singer forlader workshoppen i Los Angeles. Og ikke to biler er ens, eftersom hver enkelt er bygget med input fra kundens personlige ønsker og behov.
Jo, en Singer er utvivlsomt den Porsche, som rigtig mange Porsche-fans gerne vil eje. Og det skyldes ikke kun det smukke design, som forener det klassiske med det moderne – eller den ekstreme detaljegrad og finish, som får selv en nidkær kvalitetschef fra Zuffenhausen til at kippe med hatten.
I motorrummet ligger nemlig en kronjuvel af specialbygget boxermotor – fra 3,6 til fire liter alt efter kundens behov for power. Her tages udgangspunkt i en original motorblok, som så renoveres og marineres i det bedste, en motoringeniør kan få lov at flå ned fra de dyre hylder med stempler og foringer og ventiler og knastaksler. Det lyder lige så lækkert, som det er.
Det siger sig selv, at kunderne har svært ved at slippe deres Singer, når de først får den overrakt. Men det sker, at bilerne skifter hænder – og aktuelt har en ejer sat sin bil til salg via auktionshuset RM Sotheby’s. Der er tale om nummer 71 i rækken, og kælenavnet ‘Malibu’ passer glimrende til dens feel good-kombination af lyseblåt-grønt eksteriør over en beige stue.
Det er detaljerne som tankdækslet midt på fronthjelmen, fælgene i Fuchs-design, den udvendige olieklap (som kun fandtes på 1972-modellerne) og retrosæderne fra Recaro (som er elektrisk justerbare), der tænder dit begær. Og under motorklappen med den aktive hækvinge ligger en fireliters boxer med omkring 400 heste, der sender dig fra 0-100 på det, der oplyses til at være 3,3 sekunder.
Men hvis den skal blive din, skal du have det store checkhæfte frem. Bilen sættes nemlig til salg i forbindelse med den årlige Amelia Island Concours d‘Elegance i Monterey, og netop dér blev en anden Singer sidste år solgt for 857.000 amerikanske dollars. Jeps, det er knap 5,8 millioner kroner…