Med 650 hestekræfter er den nye Porsche 911 Turbo S (naturligvis) også den hurtigste 911 nogensinde…
2,7 sekunder. Så lang tid tager det at runde de første 100 kilometer i timen i den nye 911 Turbo S. Det er 0,2 sekunder hurtigere end forgængeren (som i forvejen var et missil). Topfarten på 330 kilometer i timen er ganske vist uændret, men det lever vi med. At den hurtigste 911 nogensinde kan trække fra selv en 918 Spyder i en lyskrydsduel er rigeligt. Den napper i øvrigt 0-200 på 8,9 sekunder. Wow…
Det hele skyldes et ocean af power fra maskinrummet bag bagsædet. Takket være de to turboladere, som er større end nogensinde, producerer den 3,8-liters boxer nu 650 hestekræfter (70 hestekræfter mere end forgængeren) og leverer et godstogs-værdigt drejningsmoment på 800 newtonmeter fra 2.500 omdrejninger i minuttet. Turbotøven? Næppe.
Luft skal der til, og hvor forgængeren udelukkende tilførte ilt til turboladerne via de store luftindtag i bagskærmene, får den nye 911 Turbo S også vind via indsugninger over motorrummet, lige foran den obligatoriske hækvinge. Der er i øvrigt en ny 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som sammen med et arsenal af software fordeler kræfterne til hvert hjul så effektivt, som muligt.
Foruden de rå tal kan du naturligvis genkende den på de endnu bredere skærme, som udover at få 992-designet til at fremstå endnu mere sexet, også har en praktisk funktion. Sporvidden er nemlig øget med 42 millimeter foran og 10 millimeter bagtil, og ligesom basisversionerne er de 21-tommers baghjul en tomme større end forhjulene (20 tommer). Desuden er den aktive PASM-undervogn sænket 10 millimeter, mens den aktive frontspoiler og ditto bagvinge tilsammen skaber 15 procent mere downforce ved høje hastigheder.
Åh, ja – og så hylder designerne også den originale 930-model fra halvfjerdserne i kabinen, hvor syningerne i læderet på dørsiderne er en retro-hyldest til en klassiske forgænger. Sådan noget elsker entusiasterne.
Det eneste, vi ikke elsker ved den nye 911 Turbo S er sådan set prisen, som er lige så hårdtslående som specifikationerne. Her må du af med lidt over 4,1 millioner danske kroner. Plus ekstraudstyr, natürlich.