driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche

Af Nikolaj Karlshøj 3. marts 2020
Af Nikolaj Karlshøj 3. marts 2020

Med 650 hestekræfter er den nye Porsche 911 Turbo S (naturligvis) også den hurtigste 911 nogensinde…

2,7 sekunder. Så lang tid tager det at runde de første 100 kilometer i timen i den nye 911 Turbo S. Det er 0,2 sekunder hurtigere end forgængeren (som i forvejen var et missil). Topfarten på 330 kilometer i timen er ganske vist uændret, men det lever vi med. At den hurtigste 911 nogensinde kan trække fra selv en 918 Spyder i en lyskrydsduel er rigeligt. Den napper i øvrigt 0-200 på 8,9 sekunder. Wow…

Det hele skyldes et ocean af power fra maskinrummet bag bagsædet. Takket være de to turboladere, som er større end nogensinde, producerer den 3,8-liters boxer nu 650 hestekræfter (70 hestekræfter mere end forgængeren) og leverer et godstogs-værdigt drejningsmoment på 800 newtonmeter fra 2.500 omdrejninger i minuttet. Turbotøven? Næppe.

Luft skal der til, og hvor forgængeren udelukkende tilførte ilt til turboladerne via de store luftindtag i bagskærmene, får den nye 911 Turbo S også vind via indsugninger over motorrummet, lige foran den obligatoriske hækvinge. Der er i øvrigt en ny 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som sammen med et arsenal af software fordeler kræfterne til hvert hjul så effektivt, som muligt.

Foruden de rå tal kan du naturligvis genkende den på de endnu bredere skærme, som udover at få 992-designet til at fremstå endnu mere sexet, også har en praktisk funktion. Sporvidden er nemlig øget med 42 millimeter foran og 10 millimeter bagtil, og ligesom basisversionerne er de 21-tommers baghjul en tomme større end forhjulene (20 tommer). Desuden er den aktive PASM-undervogn sænket 10 millimeter, mens den aktive frontspoiler og ditto bagvinge tilsammen skaber 15 procent mere downforce ved høje hastigheder.

Åh, ja – og så hylder designerne også den originale 930-model fra halvfjerdserne i kabinen, hvor syningerne i læderet på dørsiderne er en retro-hyldest til en klassiske forgænger. Sådan noget elsker entusiasterne.

Det eneste, vi ikke elsker ved den nye 911 Turbo S er sådan set prisen, som er lige så hårdtslående som specifikationerne. Her må du af med lidt over 4,1 millioner danske kroner. Plus ekstraudstyr, natürlich.

Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
Der TURBO: Her er den nye konge-Porsche
911porscheturbo
7
Facebook
Andre historier
540-hestes fødselsdagsgave: Alfa Romeo Giulia GTA
Næste historie
Power-hybrid til familien: Opdateret Mercedes-AMG E 53

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It