E-Klassen har fået et facelift, og det gælder også den kvikke E 53, som med 435 hestekræfter nok skal transportere hele familien til Gardasøen i en fart.
Efter fire år på markedet har Mercedes givet den klassiske E-Klasse – fabrikkens hjerteblod – en frisk omgang med makeup-børsten, hvilket blandt andet har resulteret i en ny front med smallere lygter á la A-Klasse, GLE med flere. Der er nyt udstyr på programmet – herunder en masse opdateringer til de mange assistentprogrammer – og så kan vi forvente hele syv plugin-hybridmodeller i både sedan- og stationcarversioner, med diesel og benzin samt med baghjuls- eller firehjulstræk.
Heldigvis fortsætter E 53-modellen i programmet – det kvikke alternativ til dem, som gerne vil have en familiebil med bøffer, men ikke behøver et monster som E 63. Med 435 hestekræfter fra en treliters benziner med turbo- og kompressor-teknologi kombineret med en nitrins automatgearkasse samt firehjulstræk er du sikret en 0-100-tid på 4,5 sekunder (4,6 sekunder, hvis du vælger den langtursvenlige stationcar), mens topfarten kan løftes til 270 kilometer pro stunde med AMG Driver‘s-pakken.
Mercedes-AMG E 53 er udstyret med det kraftige 48-volts-system, som blandt andet gør luftundervognen ekstra effektiv, og samtidig får drivlinen ekstra power fra en 250 newtonmeter stærk elmotor, som både fungerer som generator (som producerer strøm og reducerer brændstofforbruget) og giver et ekstra boost, når du sænker pedalen for at udnytte det yderste spor på Autobahn. Jeps, der er faktisk tale om en power-hybrid.
I kabinen spotter man et nyt og mere fancy AMG-rat, mens arsenalet af forskellige muligheder for indtræk, materialer og så videre også har fået et frisk pust.