driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSCLASSICSNEWS

Da Ferrari byggede rallybiler

Af Nikolaj Karlshøj 21. maj 2020
Af Nikolaj Karlshøj 21. maj 2020

Du forbinder ikke umiddelbart den elegante Ferrari 308 med en støvet rallyrute tværs over en bjergside. Ikke desto var det netop dét, en stribe modeller blev bygget til i rallysportens guldalder.

Egentlig var det Lancia, som Fiat-koncernen i halvfjerdserne havde udpeget til at vinde trofæer på rallyscenen. Ferrari holdt sig til racerbanerne, hvor de stadig i dag er det ældste mærke i Formel 1. Udviklingen af den succesfulde Lancia Stratos var imidlertid blevet lagt i hænderne på Ferrari-forhandleren Michelotto Automobili, og her så man store muligheder med 308 GTB, som mærket fra Maranello introducerede i 1975. Den smukke, centermotoriserede Ferrari var udstyret med en lille, treliters V8 – perfekt udgangspunkt for en konkurrencedygtig rallybil – og med Enzos velsignelse rullede de første strippede, tunede og let forhøjede Gruppe 4-rallyversioner snart ud fra værkstedshallerne i Padova.

Da det nye og mere rå Gruppe B-reglement blev introduceret i begyndelsen af firserne, fortsatte Michelotto med at bygge 308-modeller og producerede i alt fire eksemplarer med Gruppe B-specifikationer, før man sendte opgaven videre til en anden Ferrari-specialist, Pro Motor Sport. Pro Motor Sport udviklede Gruppe B-projektet til en forretningsmodel, hvor teamet stod for drift af biler og crew, mens kørerne blot medbragte sponsorpenge og betalte for et sæde. Dette viste sig at være en smart løsning, for teamet vandt sejre i både 1983 og 1984 – og endte med at bygge yderligere to biler til 1985-sæsonen.

Bilen på billederne, chassisnummer 24751, er den ene af disse. Den rullede oprindeligt ud fra fabrikken i Maranello i 1978 og havde derfor allerede nogle år på bagen som almindelige personbil, da den i vinteren 1984-1985 blev forvandlet til en rallybil. En sjov detalje er, at Pro Motor Sport bevidst valgte den topløse GTS-version, fordi chassiset var bedre forstærket end coupéversionen, GTB. Det meste af stålkarrosseriet blev imidlertid udskiftet med paneler i glasfiber og kevlar, og med omkring 300 heste fra den opgraderede V8 fik den må mange måder nyt liv. Bilen debuterede i en afdeling af det europæiske rallymesterskab i maj 1985 og deltog helt frem til november 1987 i adskillige berømte italienske løb, så som San Remo-rallyet.

Siden da har den spektakulære Ferrari med de tidstypiske sponsormærker haft blot tre ejere, hvor den ene, en entusiastisk franskmand, brugte bilen til forskellige historiske rallyevents op gennem nullerne. Den nuværende ejer overtog bilen i 2018 og har brugt mere end 100.000 euro på at bringe køretøjet tilbage i optimal stand, før den blev sat til salg hos klassikereksperten William I’Anson Ltd.

Prisen nævnes ikke på websitet, men eftersom der kun er bygget i alt seks originale fabriks-Gruppe B-versioner af Ferrari 308 er der ingen tvivl om, at du skal have det store checkhæfte frem. Til gengæld får du automatisk adgang til at deltage i alverdens prestigefulde klassikerevents så som Tour Auto, Modena Cento Ore, Tour de Corse Historique og mange flere…

Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
Da Ferrari byggede rallybiler
ferrarirally
6
Facebook
Andre historier
Dennis Lind i esport-angreb for Lamborghini Squadra Corse
Næste historie
Den ultimative autocamper?

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Aston Martin V12 Speedster: Bond, Batman og Top...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It