Du forbinder ikke umiddelbart den elegante Ferrari 308 med en støvet rallyrute tværs over en bjergside. Ikke desto var det netop dét, en stribe modeller blev bygget til i rallysportens guldalder.
Egentlig var det Lancia, som Fiat-koncernen i halvfjerdserne havde udpeget til at vinde trofæer på rallyscenen. Ferrari holdt sig til racerbanerne, hvor de stadig i dag er det ældste mærke i Formel 1. Udviklingen af den succesfulde Lancia Stratos var imidlertid blevet lagt i hænderne på Ferrari-forhandleren Michelotto Automobili, og her så man store muligheder med 308 GTB, som mærket fra Maranello introducerede i 1975. Den smukke, centermotoriserede Ferrari var udstyret med en lille, treliters V8 – perfekt udgangspunkt for en konkurrencedygtig rallybil – og med Enzos velsignelse rullede de første strippede, tunede og let forhøjede Gruppe 4-rallyversioner snart ud fra værkstedshallerne i Padova.
Da det nye og mere rå Gruppe B-reglement blev introduceret i begyndelsen af firserne, fortsatte Michelotto med at bygge 308-modeller og producerede i alt fire eksemplarer med Gruppe B-specifikationer, før man sendte opgaven videre til en anden Ferrari-specialist, Pro Motor Sport. Pro Motor Sport udviklede Gruppe B-projektet til en forretningsmodel, hvor teamet stod for drift af biler og crew, mens kørerne blot medbragte sponsorpenge og betalte for et sæde. Dette viste sig at være en smart løsning, for teamet vandt sejre i både 1983 og 1984 – og endte med at bygge yderligere to biler til 1985-sæsonen.
Bilen på billederne, chassisnummer 24751, er den ene af disse. Den rullede oprindeligt ud fra fabrikken i Maranello i 1978 og havde derfor allerede nogle år på bagen som almindelige personbil, da den i vinteren 1984-1985 blev forvandlet til en rallybil. En sjov detalje er, at Pro Motor Sport bevidst valgte den topløse GTS-version, fordi chassiset var bedre forstærket end coupéversionen, GTB. Det meste af stålkarrosseriet blev imidlertid udskiftet med paneler i glasfiber og kevlar, og med omkring 300 heste fra den opgraderede V8 fik den må mange måder nyt liv. Bilen debuterede i en afdeling af det europæiske rallymesterskab i maj 1985 og deltog helt frem til november 1987 i adskillige berømte italienske løb, så som San Remo-rallyet.
Siden da har den spektakulære Ferrari med de tidstypiske sponsormærker haft blot tre ejere, hvor den ene, en entusiastisk franskmand, brugte bilen til forskellige historiske rallyevents op gennem nullerne. Den nuværende ejer overtog bilen i 2018 og har brugt mere end 100.000 euro på at bringe køretøjet tilbage i optimal stand, før den blev sat til salg hos klassikereksperten William I’Anson Ltd.
Prisen nævnes ikke på websitet, men eftersom der kun er bygget i alt seks originale fabriks-Gruppe B-versioner af Ferrari 308 er der ingen tvivl om, at du skal have det store checkhæfte frem. Til gengæld får du automatisk adgang til at deltage i alverdens prestigefulde klassikerevents så som Tour Auto, Modena Cento Ore, Tour de Corse Historique og mange flere…