Porsche dropper V6 til fordel for en massiv V8 i motorrummet på den nye Cayenne GTS. Og vi elsker det.
Først så vi de nye GTS-versioner af Cayman og Boxster med en sekscylindret suge-boxermotor i stedet for forgængerens lille firecylindrede turbo. Nu er turen så kommet til den store Cayenne GTS, som også er gået op i antallet af cylindre og nu har otte propper under motorhjelmen.
Den nye fireliters V8 med biturbo er et step op fra forgængerens 3,6-liters V6, og takket være de 460 hestekræfter – 20 mere end før – napper den de første 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder med Sport Chrono-pakken. Og det er uanset, om du vælger coupéversionen eller den almindelige Cayenne med det store bagagerum.
Som altid tilføjer GTS-betegnelsen også rigelige mængder udstyr og styling, som giver den store SUV et mere sporty look – så som den 20 millimeter lavere sportsundervogn med aktive dæmpere og Porsche Torque Vectoring Plus med differentialespærre, 21-tommers RS Spyder-hjul samt Sport Design-pakken med GTS-detaljer som de mørktonede lygteglas og sorte emblemer og mærkater.
Standard er også en sportsudstødning med fire rørhaler, mens Cayenne GTS Coupé fås med en særlig udstødning med to centermonterede rørhaler á la 911 GT3 – og som bestilles i kombination med Lightweight Sports-pakken, som bl.a. indeholder kulfibertag og andre sager.
På ekstraudstyrslisten til de nye GTS-modeller findes også kulfiberkeramiske bremser eller de nye Porsche Surface Coated Brakes (skiver med ekstra hård overfladebehandling), styring på baghjulene samt 10 millimeter lavere undervogn med luftdæmpere.