Spændende efterår for den danske racerkører og ELMS-vinder Mikkel Jensen, som stiller op i 24-timersløbene på både Le Mans og Nürburgring til september.
Efter en ufrivillig Covid19-pause ser motorsportsåret nu ud til starte op igen, og fra vinderen af 2019-udgaven af European Le Mans Series, Mikkel Jensen, er der godt nyt. Den 25-årige racerkører skal udover sin debut i 24-timers Le Mans for LMP2-teamet G-Drive Racing nemlig også køre 24-timersløbet på Nürburgring for BMW-teamet Walkenhorst Motorsport.
– Det bliver to store og benhårde løb på otte dage, men efter en meget lang coronaferie er det bestemt ikke noget, jeg klager over. Som det ser ud nu, bliver 24-timers Le Mans afholdt den 19. og 20. september, mens 24-timersløbet på Nürburgring afvikles allerede ugen efter. Jeg er dog ret komfortabel med udfordringen, eftersom jeg stiller op for Walkenhorst-teamet, som jeg har kørt en lang række løb for i min tid som BMW-fabrikskører, lyder det fra Mikkel Jensen.
Danskeren fortæller, at han selv blev kontaktet af Walkenhorst Motorsport, og at parterne har arbejdet hårdt på at få kontrakten på plads. Aftalen indebærer desuden, at Mikkel Jensen stiller op i udvalgte VLN-løb på Nürburgring som forberedelse til det store 24-timersløb.
– Det bliver virkelig fedt at komme tilbage og møde holdet, og ikke mindst at komme bag rattet i deres BMW M6 GT3. Det er en stor anerkendelse at blive hyret af et fabrikssupporteret team, så jeg er meget tilfreds. Min rolle bliver lidt anderledes denne gang, da jeg nu bliver kombineret med Christian Krognes og David Pittard, som begge to er lynhurtige kørere, men som ikke har lige så stor erfaring med langdistanceracing som jeg. Den fjerde kører er endnu ikke bekræftet, men jeg kan allerede nu fornemme et meget stærkt lineup.
Mikkel Jensen, som i sidste weekend sad i studiet hos TV 2 SPORT for at kommentere den virtuelle udgave af 24-timersløbet på Le Mans, var allerede mandag eftermiddag bag rattet af Walkenhorst-teamets racerbil for at køre de første testomgange på den tyske racerbane.
– Det gik rigtig godt. Først og fremmest var det bare fantastisk at være tilbage i en rigtig racerbil, men jeg fandt også noget mere fart. Måske fordi, at jeg de senere år har haft svært ved at vise min fart, fordi de ældre fabrikskører som regel fik tildelt de nye dæk, mens jeg som rookie testede på brugte. Det var anderledes i denne uge, hvor jeg faktisk satte min hurtigste tid nogensinde, så det tegner godt.