Drive It’s blogger Jan Magnussen fortæller om sit comeback til Corvette Racing i WEC, om forventningerne til den nye C8.R – og om sit arbejde med MB Racing hjemme i Danmark.
I sidste uge blev det bekræftet, at jeg vender tilbage til Corvette Racing for at køre den nye C8.R i to afdelinger af World Endurance Championship. Nyheden har skabt en masse glæde, og jeg er utroligt taknemmelig for de mange fede tilkendegivelser. Og jeps, det føles godt at være tilbage igen!
Jeg har været en del af Corvette Racing siden 2004 og været fuldtidskører siden 2007, og jeg har altid vidst, at min kontrakt en dag ville ændre sig. At der så skulle gå 16 år med et af verdens bedste GT-teams havde dog jeg ikke turde drømme om – men alligevel kom det som en overraskelse for de fleste, da udmeldingen om min bortgang fra Corvette Racing blev officiel i efteråret. Jeg vil da også lyve, hvis jeg sagde, at jeg var helt enig i udskiftningen, for jeg føler stadig, at jeg har farten i mig.
Selvom de seneste sæsoner med Corvette Racing har været uden så mange sejre, er det lykkedes os at give konkurrenterne noget at tænke over. Sammen med Antonio Garcia sikrede jeg IMSA-mesterskabet for Corvette Racing og General Motors i 2017 og 2018 – og i 2019 var vi med i kampen helt frem til finalen på Road Atlanta i oktober. Heldigvis har General Motors i forbindelse med lanceringen af den nye C8.R-racerbil valgt at bruge flere ressourcer på deltagelsen i World Endurance Championship, verdensmesterskabet for sportsvogne, så samtidig med udskiftningen i IMSA-setuppet har jeg derfor vidst, at der var en mulighed for mig i WEC. Det har været en hemmelighed længe, men sidste uge slap det så ud – og denne gang var det en sjovere nyhed end sidst!
Jeg stiller foreløbigt op til to WEC-løb – sekstimersløbet på Circuit of the Americas i Texas den 23. februar og 1.000-miles-løbet på Sebring i Florida den 20. marts. Og så jeg har fået Mike Rockenfeller med som teamkammerat, hvilket er skidegodt. Mike er en fantastisk fyr, både menneskeligt og sportsligt. Han kom til Corvette Racing som tredjekører i 2016, og han hjalp Antonio og jeg til at vinde IMSA-mesterskabet to sæsoner i træk. Et af højdepunkterne var vores sejr i 12-timersløbet på Sebring i 2017. Mike er en meget erfaren langdistancekører med masser af triumfer bag sig. Han er en hurtig og klog kører, som ikke har noget at skulle bevise – og samtidig er han lige så sulten som jeg efter at komme ud og give alle de andre en solid omgang tæv.
Jeg har været dybt involveret i udviklingen af den nye Corvette C8.R siden projektet startede, så jeg glæder mig vildt til at sætte mig i sædet. Bilen skulle jo oprindeligt have debuteret i 2019, hvilket ændrede sig, da WEC-serien ændrede sæsonstruktur. Dette gav os til gengæld et ekstra år til at udvikle og forbedre teknikken, hvilket absolut har været gavnligt. At udvikle en ny racerbil er en kæmpe opgave, og den bliver ikke mindre, når man skifter fra frontmotor til centermotor, kan jeg godt hilse og sige.
Men Pratt & Miller, som har udviklet alle Corvette-racerbilerne gennem mere end 20 år, har igen gjort et fantastisk arbejde. Bilen er hurtigere, men også nemmere at køre end C7’eren, som godt kunne være lidt af en håndfuld at kæmpe rundt med. Hvor fantastisk den end lød og så ud, lige så svær kunne den være at tilpasse skiftende forhold undervejs i et langt løb. Når vi ramte plet, var vi lynende hurtige – det var bare aldrig helt til at vide, hvor vi lå, før løbet var i gang. Jeg vil aldrig glemme det oldschool brøl fra den gamle Corvette, men jeg glæder også mig til at komme over i den nye. Jeg så C8’eren køre på Daytona hvor den så stærk ud, så det lover godt. Og jeps, det var lidt underligt at se løbet som tilskuer for første gang i mange år – men til gengæld kunne jeg hygge mig med familien og drikke en øl imens!
Sideløbende med min nye WEC-aftale har jeg også en masse projekter kørende i Danmark. Takket være en hårdtarbejdende Ronnie Bremer er der kommet gang i hjulene i vores fællesprojekt, MB Racing, som i december åbnede dørene for et nyt showroom i Glostrup lidt udenfor København. Vi afviklede i 2019 en række meget succesfulde trackdays i samarbejde med Mercedes-Benz Danmark, og i 2020 forventer vi at komme til udlandet og deltage i langdistanceløb med vores Mercedes-AMG GT4. Samtidig har vi skudt gang i et esport-hold, og så stiller MB Racing også op i den danske Super GT-serie i 2020, hvor Ronnie får til opgave at sikre teamet et mesterskabstrofæ – mens jeg selv stiller op i den nye TCR-serie med det jyske team LM Racing.
På den måde lader jeg alligevel til at gå et travlt og spændende år i møde – så måske gjorde det alligevel ikke noget, at jeg fik en længere vinterferie end forventet…