Dennis Lind leverede en godkendt indsats i sit første løb som fabrikskører for Lamborghini Squadra Corse. Danskeren nåede at tage den generelle føring i 24-timersløbet i Dubai, før et teknisk problem gav udfordringer for teamet, som sluttede på en femteplads i A6-AM-klassen.
Det startede godt for Dennis Lind, da han torsdag sikrede pole position i sæsonens første 24-timersløb på Dubai Autodrome. Danskerens første opgave som fabrikskører hos Lamborghini Squadra Corse var at hjælpe italienske Target Racing med en klassesejr i Dubai 24 Hour, og det var ligeledes Lind, som fik lov at starte løbet i den sorte Lamborghini Huracán GT3.
– Det var mit første 24-timersløb og dermed endnu mere suverænt at sikre teamet forreste position på startgridden. Forberedelserne op til løbsstart forløb optimalt, og vi følte fra start, at vores bil var i stand til at kæmpe med om en klassesejr, lyder det fra Dennis Lind.
Tog generel føring i løbet
Dennis Lind kom godt fra start, da løbet blev flaget grønt fredag klokken 12.00 dansk tid, og danskeren begyndte derefter at kæmpe sig videre op gennem feltet. Den sorte Lamborghini fra Target Racing positionerede sig straks som den hurtigste bil i A6-AM-klassen, og Lind formåede endda at blande sig med de hurtigste PRO-biler, før han afleverede bilen på en generel føring efter sine to første vellykkede stints.
Dennis Lind delte bilen med fire andre profiler, og med en markant forskel på omgangstiderne i kørerkonstellationen, måtte løbsingeniøren konstant ændre strategi. Samtidig blev det hurtigt danskerens opgave at udligne eventuelle tidstab, men også dén opgave løste Lind optimalt, da han ved hvert kørerskifte afleverede bilen på en førsteplads i klassen. Trods den massive trafik med hele 74 biler til start, lykkedes det Dennis Lind at komme bemærkelsesværdigt hurtigt gennem feltet uden at tage unødige risici.
Dennis Lind: Sort uheld slår perfekt strategi
Med blot fem timer tilbage af løbet fik teamet imidlertid tekniske udfordringer med en defekt brændstofventil. Det lykkedes for mekanikerne at løse problemet, men trods crewets effektive arbejde kostede udfordringen ni dyrebare omgange, hvilket sendte Target Racing ned på en niendeplads i klassen. Dennis Lind blev igen sat i bilen for at indhente mest muligt af det tabte, og danskeren kunne krydse målstregen på en femteplads i klassen.
– En skuffende afslutning på et løb, som vi umiddelbart kunne have sluttet helt i toppen. Teamet lagde en god strategi og udførte perfekte pitstop. Hamrende ærgerligt med teknikken, men ventilen, som gav os problemer, er en af de FIA-standardiserede komponenter, som teamet ikke selv har mulighed for at ændre på. Det var bare sort uheld, forklarer Dennis Lind.
– Men på bundlinjen har det været en fed oplevelse, og jeg føler, at jeg har løst den opgave, jeg fik stillet. Det var fantastisk at få lov til at være med i sæsonens første 24-timersløb og samtidig komme så tidligt i gang med sæsonen. Jeg kan næsten ikke vente med at komme tilbage i bilen igen!