Mercedes CLA er din våde drøm om en CLS, du har råd til.
Jeps, den ligner en A-Klasse med større bagagerum. Men bemærk puklerne i fronthjelmen, de mindre sideruder og de blødere, bredere hofter, som gør den mere sexet end en A-Klasse sedan. Bagenden er frækt skåret som en CLS, hvilket naturligvis ikke er tilfældigt. At kalde den nye CLA for en baby-CLS er næsten for søgt, men også sandt. At kalde den overflødig, fordi der netop allerede findes en A-Klasse med nogenlunde samme form er til gengæld forkert. Mercedes solgte 750.000 eksemplarer af forgængeren og fik sænket gennemsnitsalderen i kundearkivet betragteligt, så der er uden tvivl plads til modellen. Den lanceres som firedørs (coupé, som det kaldes), men en shooting brake er også på vej. Og en AMG. Men dén kommer vi tilbage til.
Den er længere, bredere og mere sexet end forgængeren – faktisk næsten så langt som en C-Klasse – og så bygger den på samme arkitektur som A-Klassen, hvilket er alt andet end skidt. Det betyder blandt andet, at du får den tjekkede kabine med et interiør, hvor ure og knapper er afløst at displays og touch-paneler, og ifølge Mercedes er MBUX-systemet allerede forbedret. Det skulle efter sigende kende forskel på stemmer, så det kun reagerer på vedkommende, som sagde ’Hey, Mercedes’ til at begynde med – og så tænder den automatisk loftlyset, inden du når at trykke på knappen, fordi den ganske enkelt holder øje med dine hænder. Smart. Spooky. Men smart.
Takket være bredere sporvidde, lavere tyngdepunkt og kraftigere krængningsstabilisatorer skulle den køre mere sportsligt end forgængeren, og uden tvivl også en anelse mere spændstig end den i forvejen ret skarpe A-Klasse. Endnu har Mercedes kun annonceret en CLA 250 med en toliters turbobenziner med 225 hestekræfter parret med en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Vi kan også forvente en CLA 200 med 163 hestekræfter og en 220 d med 190 hestekræfter. Og så kan vi glæde os til en bister CLA 35 med firehjulstræk og 300 AMG-heste – og en decideret ondskabsfuld CLA 45 med mindst 400 hypper.