Et samarbejde mellem Aston Martin og Formel 1-teamet Red Bull har resulteret i den mest ekstreme supersportsvogn, verden endnu har set.
Aston Martin Valkyrie er endnu ikke færdigudviklet, men som billederne antyder, er designet en blanding af Le Mans og Formel 1. Chassis og karrosseri er én og samme komponent, og i den minimalistiske kabine er skålsæderne boltet direkte på konstruktionen. Interiøret er desuden renset for knapper, som alle er monteret på rattet. Valkyrie er designet af den berømte engelske ingeniør Adrian Newey, som har designet mesterskabsvindende Formel 1-biler for Williams og McLaren, og som i dag er teknisk chef hos Red Bull Racing.
Bygges i 175 eksemplarer
Til forskel fra nutidens Formel 1-biler er Valkyrie imidlertid ikke drevet af hybridteknologi, men af en hardcore 6,5-liters V12-motor med en ydelse, som fortsat er hemmelig. Det samme er vægten, som forventes at komme under 1.000 kilo, hvilket lyder som 0-100 km/t på omkring 2,5 sekunder.
Vidunderet er fra ende til anden spækket med innovativ teknologi, og et godt eksempel på den vilde jagt efter så lav vægt som muligt er Aston Martin-emblemet på fronten. Den naturlige løsning ville være et klistermærke, men dét mente man ikke, ville være passende for en Aston Martin. I stedet har man udviklet et emblem i aluminium, som er 30 procent tyndere end menneskehår og 99,4 procent lettere end det emblem, du normalt finder på en Aston Martin…
Valkyrie forventes klar i 2019, og meldingen lyder, at der bliver bygget 175 eksemplarer.