Med GTR Roadster har Mercedes-AMG gjort topmodellen endnu mere forførende. Kun 750 kunder får mulighed for at opleve de 585 heste al fresco.
Porsche har 911 Speedster, og Ferrari har 488 Pista Spider. Og nu melder Mercedes-AMG sig på banen med en topløs udgave af den mest rå sportsvogn, man kan finde i programmet. Det siger sig selv, at GT R er bygget til dem, som vil udfordre sig selv på racerbanen, men også nyde den friske havluft langs kystlinjen – og ikke mindst den uspolerede lyd fra den 585-hestes biturbo-V8, som er dekoreret med en plakette med signaturen fra en mekaniker, som har samlet motoren i de hellige haller i Affalterbach. Med 3,6 sekunder fra nul til 100 er GT R Roadster lige så hurtig som coupéversionen, og topfarten er 317 kilometer i timen.
Taget er erstattet af en trelags-kaleche, som ikke er nærmere beskrevet, end at den holder regn og den værste støj ude. Derudover indeholder Mercedes-AMG GT R Roadster de samme features som coupéversionen, blandt andet det bredere, mere aggressive karrosseri med aktive aero-elementer som frontspoileren, der, afhængigt af det valgte køreprogram, kan bevæge sig 40 millimeter ned optimere et vakuum under bilen. Der er også elektronisk kontrolleret differentiale, aktiv undervogn, medstyrende bagaksel og meget andet. Og en grandios bagvinge, naturligvis.
Vægten er reduceret ved blandt andet at strippe bilen for det meste lydisolerende materiale, ligesom de smedede fælge og udstødningssystemet i titanium er med til at spare kilogram. Sidstnævnte sørger for en sublim lyd, som takket være aktive flaps varierer afhængig af køreprogrammet. Disse er der seks af, mens der er yderligere fire AMG Dynamics-indstillinger, som bestemmer, hvor sensibelt ESP-systemet skal reagere i ekstreme situationer – fra Basic til Master.
Ah, ja – og så er der naturligvis også den digitale instrumentering, hvor du selv har mulighed for at vælge layout. Fra Classic over Sporty til det hardcore Supersport, som er inspireret af cockpittet i racerbilerne og blandt andet giver tegn, når det er tid til at trække i skiftepadlerne bag rattet.