driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSREVIEWS

Anmeldelse: En Mini til mudderet

Af Nikolaj Karlshøj 24. april 2017
Af Nikolaj Karlshøj 24. april 2017

Mini Countryman er redningen, hvis man har brug for en praktisk familiebil, som gerne må ligne alt andet end en praktisk familiebil. Vi har været bag rattet af klassens nye fancy indslag.

Mini er vor tids mest succesfulde relancering af et bilmærke. Kort tid efter at produktionen af den originale lille englænder stoppede i 2000, blev den genfødt som endnu en køreglad, men mere eksklusiv lille sag. Mens originalen fra 1959 var et billigt transportmiddel til folket, løftede de nye ejere hos BMW mærket til Chanel-niveau. Siden er modelprogrammet vokset, og Mini fås i dag i et væld af varianter. Den største af de små biler er Countryman, og den er faktisk ikke så mini endda. Faktisk er bilen den største Mini nogensinde, og det crossover-lignende design med ekstra frihøjde og mulighed for firehjulstræk placerer den i samme kategori som Audi Q2, Mercedes GLA og BMW’s egen X1.

Mini Countryman er i sin anden generation både højere og hele 20 cm længere end forgængeren, og det giver fin plads til fem voksne plus et større bagagerum, som nemt rummer familiens golfbags, dalmatineren eller kasserne med årgangsvin. Bagklappen er eldrevet, og hvis du betaler 8.816 kr. ekstra, kan du åbne den ved at vifte med en fod under kofangeren. Du kan sågar få bilen med indbygget picnicbænk til at folde ud over bagkanten, når solnedgangen skal nydes ved stranden, eller du skal puste ud efter en svedig tur på mountainbiken. Det er livsstil i sin fineste form.

Turboheste og firehjulstræk

I modsætning til de andre Mini-modeller kan Countryman kendes på de firkantede forlygter, hvilket sammen med de rå skærmbeskyttere, panelbeskyttere i aluminium og tagrælingerne er med til at give modellen et mere muskuløst og selvstændigt udtryk. Vi fik nøglerne til en Cooper S med en firecylindret turbomotor med 192 hk og ottetrins automatgearkasse, som sender dig til 100 km/t. på 7,3 sekunder. En frisk svend, som samtidig er mere underholdende end de fleste andre højbenede crossovers, takket være undervognen fra BMW. Med en kampvægt på omkring de 1.600 kg er bilen ikke et stykke nips, men den styrer skarpt og præcist, og du tager hurtigt dig selv i at jagte sving – præcis som du skal i en Mini.

Vores testbil var desuden udrustet med det intelligente ALL4-firehjulstræk, som takket være en kobling fordeler trækket på for- og bagaksel efter behov og dermed gjorde turen til sommerhuset ad de forårsvåde og mudrede skovveje til en decideret leg. Vi kunne også vælge mellem de tre køreprogrammer (5.485 kr.), som tilpasser styretøj, gearskiftekultur og motorrespons efter humør og samvittighed – fra økonomisk Green til sportslig Sport. Skal det gå hurtigere? Så skal du vælge John Cooper Works-udgaven med 231 hk – eller den både stærke og nøjsomme hybridvariant med 224 hk fra kombinationen af en turbomotor og en elmotor. Plug-in-hybriden kan køre op til 40 km på ren el og oplades fra stikkontakten.

Hip familiebil

Du sidder godt bag rattet, og når du kigger dig omkring, er du ikke i tvivl om, at du har valgt en Mini. Interiøret har unikke retrodetaljer som blanke stilkknapper, masser af krom og festlige indslag som lysbåndet, der virker som interaktiv omdrejningstæller omkring det store, centralt placerede speedometer. Faktisk fungerer speedometeret ikke længere som speedometer, men derimod som en touchskærm med alskens funktioner såsom navigation, radio og generel opsætning af bilen.

Speedometeret er i stedet flyttet til den mere traditionelle position lige over rattet – og for en merpris kan du få headupdisplay, som projicerer det hele op på forruden. Dertil kommer parkeringsassistenten (15.672 kr.), som nu er nødvendig på selv en Mini, den adaptive fartpilot (7.836 kr.), det velspillende Harman Kardon-hi-fi-anlæg (15.476 kr.), Wired-pakken (41.923 kr.) med navigationssystem og trådløs opladning af din smartphone og meget mere.

Vores testbil havde faktisk ekstraudstyr for over 250.000 kr. – men vi rullede uden tvivl også rundt i tidens mest hippe familiebil.

. . .

Model: Mini Cooper S Countryman ALL4

Motor: 4-cylindret, 2,0 liter, turbo
Effekt: 192 hk ved 5.000-6.000 o/min.
Moment: 280 Nm ved 1.350-4.600 o/min.
Transmission: 8-trins automatgearkasse
0-100 km/t.: 7,3 sekunder
Tophastighed: 222 km/t
Forbrug: 14,3 km/l
Pris: 495.000 kr.

countrymandrive itmini
0
Facebook
Andre historier
Anmeldelse: Audi S5 Cabriolet er frækkere – og hurtigere
Næste historie
Anmeldelse: Den bedste Volvo nogensinde?

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It