Den mest solgte blandt de åbne direktørbiler er klar til at tage endnu en tørn som klassens førstevalg. Vi valgte klassens frække slambert ved lanceringen af den nye Audi A5 Cabriolet, nemlig den hurtige S5.
Det er efterhånden et årti siden, vi første gang så den åbne A5 som afløser for den populære A4 Cabriolet. Siden er åbne Audi-modeller ikke blevet mindre populære, og den nye version synes ikke at lave om på hierarkiet i klassen, som også tæller BMW 3-serie Cabriolet og Mercedes C-Klasse cabriolet. A5 Cabriolet ser nemlig først og fremmest rigtig godt ud. Luftindtagene er vokset, og kølerhjelmen er foldet i interessante linjer, mens chefdesigner Walter de Silvas karakteristiske bølgede linje hen over siderne fremhæver skærmene og spiller godt sammen med det topløse look.
Hvor den gamle A5 var stilren og tidløs, er der mere frækhed i den nye – uden at bevæge sig for langt væk fra det sikre Audi-design. Den store singleframe-grill sidder, hvor den skal, og de nye missende forlygter er umiskendeligt Audi. Men der er mere dramatik i den nye stil, og det er godt.
Topløs med fart på
Også udstyrsmæssigt er der skruet op for sagerne. Foruden kalechen, som du kan åbne og lukke med hastigheder på op til 50 km/t., fås A5 Cabriolet med de intelligente Matrix-LED-forlygter – som selv tilpasser sig omgivelserne – dynamisk styretøj, adaptiv undervogn, sportsdifferentiale samt en bred palet af assistancesystemer, som praktisk talt gør det muligt for bilen at køre helt selv. Dertil kommer de mere pralende gadgets som muligheden for at låse bilen op ved hjælp af din smartphone, varmedyser i forsædernes ryglæn (så du holder nakken lun på den kølige aftentur) og den geniale mikrofon i sikkerhedsselen, som gør det muligt at foretage telefonsamtaler i fuld fart med kalechen nede.
Interiøret er som snydt ud af kabinen på en A4 og ser lækkert ud, ligesom kvalitetsfornemmelsen som sædvanlig er på kongeligt niveau og giver dig fornemmelsen af at have taget plads i et luksusprodukt. Dertil kommer cool detaljer som gearvælgeren, der ligner noget fra et jagerfly, og de små displays, som er smart integreret i ventilationsdysernes drejeknapper. Når du stryger fingeren under aluminiumsknapperne, som styrer klimaanlægget, popper forskellige funktioner frem på displayet ovenover, og så er der naturligvis det virtuelle cockpit, der fås som ekstraudstyr, og hvor de traditionelle instrumenter er erstattet af ét stort digitalt display.
Det er fancy sager, men nemt og intuitivt at betjene. Du sidder godt i de standardmonterede sportssæder, og den længere akselafstand sammenlignet med forgængeren har gjort plads til et helt hæderligt bagsæde. Kan man ønske sig mere?
354 velsmurte heste
Det skulle da lige være en hel stribe modeller at vælge mellem. Og det har du, for den nye A5 Cabriolet fås i hele 16 forskellige motorvarianter. Til presseintroduktionen er flere af dem til rådighed, og vi vælger fra toppen (man ved jo aldrig, hvad der sker i morgen) og hopper ned i den blodrøde S5 med 354 hk – og stikker af. Dén øvelse er S5 rigtig god til. Under hjelmen, som er foldet i smukke årer, ligger en treliters, sekscylindret benzinmotor med turbo. Og netop maskineriet er årsagen til, at den nye S5 Cabriolet fra første tråd på speederen er en langt mere underholdende oplevelse end forgængeren. Bøffelmomentet på 500 Nm sender dig afsted, som fik du hjælp fra en gigantisk flitsbue, og det endda akkompagneret af en herlig lyd, som skifter fra afdæmpet rumlen i tomgang til decideret vrælen, når bilen får besked på at lave noget.
Takket være turboladeren og en masse intelligent teknologi er kraftbomben klar til detonering, uanset hvor nålen befinder sig på den digitale omdrejningstæller. Den kvikke ottetrins automatgearkasse sender ikke dine øjeæbler tværs gennem hjernen – her må du vente til den kommende RS5 med 450 hk, som blev præsenteret på dette års Geneva International Motor Show – men med 5,1 sekunder for 0-100 km/t. er bilen kvik nok til at sprinte fra det meste. Også når underlaget bliver fedtet, takket være det effektive firehjulstræk, som på Audi-sprog naturligvis aldrig har heddet andet end quattro.
Vi kan li’ den
Takket være brug af højstyrkestål og rigelige mængder aluminium i konstruktionen har den nye A5 Cabriolet tabt sig i omegnen af 40 kg i forhold til forgængeren. Men den er stadig en drøj sag med en kampvægt på næsten 1.700 kg i basisversionen med 190 hk og forhjulstræk. Vægten kan nyheden ikke rende fra, og det forsøger den egentlig heller ikke. Kører du frisk til, skifter A5 retning kvikt og præcist og sender dig gennem sving som en moden sportsvogn. Der er forskellige køreprogrammer at vælge imellem – fra Comfort til Sport, hvor styretøj, gearskift og den adaptive undervogn bliver mere bestemt – og du skal presse den, før du mærker de første tegn på understyring. Men da går det allerede rigeligt stærkt i S5.
S5 Cabriolet er ganske vist ikke skabt til at jage sving og give dig svedperler på panden i samme grad, som en åben Porsche 911 kan gøre det, men med 354 heste er det alligevel svært ikke at føle sig underholdt under solen på en bjergside i Nice. Som kraftfuld cruiser med høj luksusfaktor og stensikkert image har Audi igen skabt noget, som er svært at komme udenom – nu bare i endnu mere forførende udformning.
. . .
Specifikationer: Audi S5 Cabriolet
Motor: V6, 3,0 liter, turbo
Effekt: 354 hk ved 5.400-6.400 o/min.
Moment: 500 Nm ved 1.370-4.500 o/min.
Transmission: 8-trins automatgearkasse
0-100 km/t: 5,1 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,8 km/l
Pris: ca. 1.170.000 kr.