Jaguar XF er en elegant bil, men den kan også vise kløer. Især topmodellen med 380 hk under motorhjelmen river fra sig.
En åben E-Type i ’British racing green’ med blanke trådhjul og cremefarvet interiør er for formentlig alle sportsvognselskere den traditionelle forestilling om en Jaguar. Det var den model, som fik selveste Enzo Ferrari til at udbryde, at det var den smukkeste bil, han nogensinde havde set.
I nyere tid har ingen model imidlertid haft så afgørende betydning for det engelske bilmærke som XF. I år er det ti år siden, den elegante sedan blev præsenteret som den mest ungdommelige Jaguar i evigheder. Det elegante design kombineret med fancy detaljer som den runde gearvælger, som hævede sig op mellem sæderne, når motoren blev startet, lokkede nysgerrige og yngre kunder til, og netop dét image lever videre i den nyeste XF.
Fokus på fornøjelse
Det er en del af Jaguars arv at anvende letvægtsmaterialer, og den udstrakte brug af aluminium er medvirkende til, at XF er en ballerina i sin klasse, som også tæller Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Volvo S90. Fra første sving mærker du tydeligt, at Jaguaren er udviklet med fokus på fornøjelse, og mens du bør vælge en Volvo, hvis du sætter pris på komfort, synes XF at udfordre selv 5-serien, når det gælder de køredynamiske talenter.
Vi fik fingre i topmodellen XF S, som skydes fremad af en treliters V6-benziner med kompressor og 380 hk. Mens en turbolader drives af motorens udstødningsgas, trækkes kompressoren direkte af krumtapakslen, hvilket giver et massivt træk helt fra det nederste leje af omdrejningstælleren.
500 analyser i sekundet
De første 100 kilometer i timen er overstået på 5,3 sekunder, godt hjulpet af firehjulstrækket, som får katten til at slå alle kløer i underlaget. Systemet er af den variable type, som først trækker på alle fire hjul, når det er nødvendigt, så det meste af tiden kører du med baghjulstræk, hvilket den drevne entusiast vil fornemme. Han vil ligeledes sætte pris på den markant vrælende lyd fra de to forkromede afgangsrør.
Med S-betegnelsen følger også Adaptive Dynamics, som analyserer styretøjets og karrosseriets bevægelser op til 500 gange i sekundet og fintuner undervognens aktive dæmpere for at modvirke krængning og optimere dynamikken.
Værdig arvtager
Det såkaldte JaguarDrive Control gør det muligt at vælge mellem forskellige køreprogrammer – fra Standard over det brændstofbesparende Eco til Dynamic, hvor speederresponsen øges, styretøjet gøres tungere og automatgearkassen skifter mere sportsligt. Endelig giver de røde bremser, 19-tommersfælgene og de store luftindtag i frontspoileren et hint om den elegante brites indre vildkat.
Gamle Enzo var notorisk egenrådig, så han vidste om nogen, at man ikke bare automatisk kan forene den sande overbevisning og irriterende kunders misforståede ret til at have en anden mening. Men oppe i sin V12-himmel vil Signore Ferrari sikkert konkludere, at Jaguar med XF har fået en moderne og værdig arvtager til den hæderkronede E-Type.
. . .
Specifikationer: Jaguar XF S 3,0 Supercharged AWD
Motor: 3,0 liter, V6, kompressor
Effekt: 380 hk ved 6.500 o/min.
Moment: 450 Nm ved 4.500 o/min.
Transmission: 8-trins automatgearkasse
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,3 km/l
Pris: 1.210.000 kr.