Brutalitet frem for alt i den mest aggressive stationcar fra Audi nogensinde. Med 600 hestekræfter og firehjulstræk er 0-100 klaret på 3,6 sekunder.
RS6 har været kongen af praktiske Audier, siden den første model kombinerede en turboladet V8 med stort bagagerum i 2002. Og selvom mærkets modelprogrammet siden da har stukket af i hver sin retning med SUV-modeller, crossovers og hatchbacks i alle mulige former og størrelser, har opskriften på en overlegen stationcar med evne til at klistre labradoren fast på indersiden af bagruden ikke ændret sig. For den fejler intet.
Kraftværket i den nye RS6 er en opgraderet version af forgængerens fireliters biturbo-V8, som takket være større turboladere leverer 600 hestekræfter – og jeps, det er fem heste mindre end Performance-versionen af den foregående, men den nye slår igen med 800 brutale newtonmeter. Med 3,6 sekunder fra 0-100 kilometer i timen kan du køre fra en Porsche 911 Turbo fra nyere tidsalder, selvom RS6 nu vejer på den tunge side af to tons (den har af en eller anden grund taget omkring 140 kilo på i vægt), og den begrænsede topfart på 250 kilometer i timen kan løftes til 280 – eller 305 kilometer i timen.
Firehjulstræk er en decideret selvfølge i en potent Audi, men til forskel fra rivalerne Mercedes-AMG E 63 og BMW M5 kan du ikke frakoble forhjulene og forvandle RS6 til en driftmaskine. Kunderne vil alligevel aldrig bruge dén funktion, vil Audi nok sige. Til gengæld fås RS6 nu med firehjulstyring, mens luftundervogn igen standard – og stålfjedre med adaptive dæmpere, som kan justeres i forskellige trin, koster ekstra.
Foruden det aggressive og 80 millimeter bredere bodykit, som ikke levner tvivl om, at RS6 kan give en motorcykelbetjent et nervøst sammenbrud, får du 21-tommershjul og 10-stemplede forbremser med 420 millimeter store skiver. Du kan opgradere til 22-tommershjul samt tilføje Dynamic-pakken, som indeholder 440 millimeter store kulfiberkeramiske skiver.