Bugatti fejrer sin 110-års fødselsdag med en specialversion, der hylder modellen, som hyldede en anden historisk begivenhed i halvfemserne.
Før Bugatti Veyron var det EB 110, som satte dagsordenen i klubben for uopnåelige superbiler. Med sin V12-motor og fire turboer var det troldmandens værk i 1991, hvor den blev præsenteret som en hyldest til mærkets grundlægger, Ettore Bugatti, som kunne have fejret sin 110-års fødselsdag på dagen, hvor bilen blev præsenteret ved Versailles og i Paris.
Mærket var få år forinden blevet købt af en italiensk entreprenør og Ferrari-forhandler, som havde opført en splinterny fabrik nær Modena. Med på holdet, som udviklede EB 110 var blandt andre Marcello Gandini, som også stod bag Lamborghini Miura og Countach, og den firehjulstrukne superbil med komponenter i kulfiber og magiske saksedøre blev blåstemplet, da Michael Schumacher bestilte én.
Det italienske foretagende havde endda en yderst elegant firedørs luksuscoupé på vej, da fabrikken i 1995 måtte indstille produktionen og dreje nøglen om, før den egentlig var kommet i gang. Verdensøkonomien havde det ikke for godt. Kunderne mistede deres penge. Købet af Lotus-fabrikken havde kostet dyrt, og planerne om at børsnotere Bugatti var mislykkedes. Volkswagen købte navnet i 1998, flyttede mærket tilbage til Frankrig – og resten er ligeledes historie.
Det nye Bugatti har dog ikke glemt dét, som skabte EB 110. I forbindelse med mærkets 110-års fødselsdag i år har man således reinkarneret EB 110 på basis af den 1.600-hestes Chiron. Navnet er Centodieci (italiensk for ‘et hundrede og 10’), og den er et miks af nutidens hightech og de karakteristiske linjer fra halvfemserne. Den klarer 0-100 kilometer i timen på 2,4 sekunder, 0-200 på 6,1 sekunder og 0-300 på 13,1 sekunder.
Åh, ja – og så vil Centodieci kun blive bygget i 10 eksemplarer, som alle er udsolgt. Stykprisen er knap 60 millioner danske kroner plus skatter og afgifter, og der vil blive leveret to biler årligt.