driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti

Af Nikolaj Karlshøj 18. august 2019
Af Nikolaj Karlshøj 18. august 2019

Bugatti fejrer sin 110-års fødselsdag med en specialversion, der hylder modellen, som hyldede en anden historisk begivenhed i halvfemserne.

Før Bugatti Veyron var det EB 110, som satte dagsordenen i klubben for uopnåelige superbiler. Med sin V12-motor og fire turboer var det troldmandens værk i 1991, hvor den blev præsenteret som en hyldest til mærkets grundlægger, Ettore Bugatti, som kunne have fejret sin 110-års fødselsdag på dagen, hvor bilen blev præsenteret ved Versailles og i Paris.

Mærket var få år forinden blevet købt af en italiensk entreprenør og Ferrari-forhandler, som havde opført en splinterny fabrik nær Modena. Med på holdet, som udviklede EB 110 var blandt andre Marcello Gandini, som også stod bag Lamborghini Miura og Countach, og den firehjulstrukne superbil med komponenter i kulfiber og magiske saksedøre blev blåstemplet, da Michael Schumacher bestilte én.

Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti

Det italienske foretagende havde endda en yderst elegant firedørs luksuscoupé på vej, da fabrikken i 1995 måtte indstille produktionen og dreje nøglen om, før den egentlig var kommet i gang. Verdensøkonomien havde det ikke for godt. Kunderne mistede deres penge. Købet af Lotus-fabrikken havde kostet dyrt, og planerne om at børsnotere Bugatti var mislykkedes. Volkswagen købte navnet i 1998, flyttede mærket tilbage til Frankrig – og resten er ligeledes historie.

Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti

Det nye Bugatti har dog ikke glemt dét, som skabte EB 110.  I forbindelse med mærkets 110-års fødselsdag i år har man således reinkarneret EB 110 på basis af den 1.600-hestes Chiron. Navnet er Centodieci (italiensk for ‘et hundrede og 10’), og den er et miks af nutidens hightech og de karakteristiske linjer fra halvfemserne. Den klarer 0-100 kilometer i timen på 2,4 sekunder, 0-200 på 6,1 sekunder og 0-300 på 13,1 sekunder.

Åh, ja – og så vil Centodieci kun blive bygget i 10 eksemplarer, som alle er udsolgt. Stykprisen er knap 60 millioner danske kroner plus skatter og afgifter, og der vil blive leveret to biler årligt.

bugattiCentodiecichironeb110
4
Facebook
Andre historier
Køb den på auktion: Rust for millioner
Næste historie
Se billederne: Ny Audi RS6 med 600 hestekræfter

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It