En temmelig træt Maserati sættes på auktion i Monterey den kommende weekend, men bag al rusten og patinaen gemmer sig en kostbar klassiker af de sjældne. Og prisen bliver heftig.
Producenter af sportsvogne har tradition for at opfylde særlige ønsker for kunder med ekstra dybe lommer. Og det havde Mohammad Reza Pahlavi, den sidste shah af Iran, da han i halvtredserne bad Maserati om at udstyre en 3500 GT med den kraftfulde V8 fra racerbilen 450S. Det gjorde italienerne så, og modellen, som blev døbt 5000 GT, blev præsenteret i Torino i 1959 – hvorefter yderligere 33 eksemplarer blev bygget og købt af andre velhavere med trang til noget eksotisk i garagen.
Prisen var dobbelt op i forhold til en almindelige 3500 GT, og ikke færre end otte forskellige designhuse leverede karrosseri til specialmodellen, som i eksklusivitet kunne måle sig med dét, man ellers skulle til Maranello for at finde.
Måske er det derfor, at de eksemplarer, som stadig findes i dag, koster, så jorden ryster. Også selv om de er temmelig træt stand. Bilen på disse billeder er et godt eksempel. Det skulle være det niende eksemplar i rækken – og den eneste 5000 GT med karrosseri af Ghia. Den blev oprindeligt bygget til skaberen af scootermærket Lambretta, Ferdinando Innocenti, og skiftede hænder et par gange, før den i halvfjerdserne blev købt af en arabisk bilentusiast og sendt til Mellemøsten.
Af uvisse årsager kom denne 5000 GT aldrig ud at køre igen, men blev blot parkeret og efterladt de næste mange årtier. Og den var nær blevet skrottet, da arvingerne til den nu afdøde ejer for nylig opdagede bilen og besluttede sig for at få eksperter til at vurdere den.
Dette skal nok vise sig at være en klog beslutning. Den rustne og patinerede bil fremstår nemlig med størstedelen af de originale komponenter, herunder naturligvis motor og gearkasse, men også sjove sager som det ubrugte reservehjul i bagagerummet, de oprindelige vinduesruder og en triptæller, som afslører, at bilen blot har kørt 15.561 kilometer. Bag de tørre læderrester på dørsiderne kan man desuden ane blyantstreger, som Ghia-håndværkerne har sat i forbindelse med opbygningen af interiøret. Det er dén slags historier, som samlerne elsker.
Bilen sættes på auktion af RM Sotheby’s i Monterey den kommende weekend, og man vurderer et hammerslag på mellem 3,3 og 4,7 millioner danske kroner.