driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSCLASSICS

Køb den på auktion: Rust for millioner

Af Nikolaj Karlshøj 15. august 2019
Af Nikolaj Karlshøj 15. august 2019

En temmelig træt Maserati sættes på auktion i Monterey den kommende weekend, men bag al rusten og patinaen gemmer sig en kostbar klassiker af de sjældne. Og prisen bliver heftig.

Producenter af sportsvogne har tradition for at opfylde særlige ønsker for kunder med ekstra dybe lommer. Og det havde Mohammad Reza Pahlavi, den sidste shah af Iran, da han i halvtredserne bad Maserati om at udstyre en 3500 GT med den kraftfulde V8 fra racerbilen 450S. Det gjorde italienerne så, og modellen, som blev døbt 5000 GT, blev præsenteret i Torino i 1959 – hvorefter yderligere 33 eksemplarer blev bygget og købt af andre velhavere med trang til noget eksotisk i garagen.

Prisen var dobbelt op i forhold til en almindelige 3500 GT, og ikke færre end otte forskellige designhuse leverede karrosseri til specialmodellen, som i eksklusivitet kunne måle sig med dét, man ellers skulle til Maranello for at finde.

Måske er det derfor, at de eksemplarer, som stadig findes i dag, koster, så jorden ryster. Også selv om de er temmelig træt stand. Bilen på disse billeder er et godt eksempel. Det skulle være det niende eksemplar i rækken – og den eneste 5000 GT med karrosseri af Ghia. Den blev oprindeligt bygget til skaberen af scootermærket Lambretta, Ferdinando Innocenti, og skiftede hænder et par gange, før den i halvfjerdserne blev købt af en arabisk bilentusiast og sendt til Mellemøsten.

Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner
Køb den på auktion: Rust for millioner

Af uvisse årsager kom denne 5000 GT aldrig ud at køre igen, men blev blot parkeret og efterladt de næste mange årtier. Og den var nær blevet skrottet, da arvingerne til den nu afdøde ejer for nylig opdagede bilen og besluttede sig for at få eksperter til at vurdere den.

Dette skal nok vise sig at være en klog beslutning. Den rustne og patinerede bil fremstår nemlig med størstedelen af de originale komponenter, herunder naturligvis motor og gearkasse, men også sjove sager som det ubrugte reservehjul i bagagerummet, de oprindelige vinduesruder og en triptæller, som afslører, at bilen blot har kørt 15.561 kilometer. Bag de tørre læderrester på dørsiderne kan man desuden ane blyantstreger, som Ghia-håndværkerne har sat i forbindelse med opbygningen af interiøret. Det er dén slags historier, som samlerne elsker.

Bilen sættes på auktion af RM Sotheby’s i Monterey den kommende weekend, og man vurderer et hammerslag på mellem 3,3 og 4,7 millioner danske kroner.

auctionmaseratirm sotheby's
5
Facebook
Andre historier
Den hurtigste Porsche Cayenne er nu en hybrid
Næste historie
Se billederne: Kostbar hyldest til halvfemsernes Bugatti

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It