Skal du have en Porsche Cayenne, som kører fra alle de andre Cayenner, skal du have den klimavenlige version med 680 hestekræfter og en topfart på lige under 300 kilometer i timen.
Den mest kraftfulde Panamera har siden 2018 været en plugin-hybrid, og nu følger Porsche mønsteret med en heftig el-pumpet version af Cayenne og Cayenne Coupé. Ved at udstyre den i forvejen brutale biturbo-V8 fra Cayenne Turbo med en 136-hestes elmotor integreret i den ottetrins automatgearkasse, løftes ydelsen fra 550 til 680 hestekræfter og 900 newtonmeter. Både Cayenne Turbo S E-Hybrid og Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé (jeps, det er et temmelig langt modelnavn) napper de første 100 kilometer i timen på 3,8 sekunder og når 295 på toppen. Og kører du pænt, skulle du kunne nå et forbrug på mellem 25,6 og 27 kilometer per liter benzin.
Det siger sig selv, at elmotoren primært fungerer som et absurd powerboost, men du kan også slukke for benzinhestene og køre Cayenne S E-Hybrid udelukkende på el – med op til 135 kilometer i timen. Op til 40 kilometer kan tilbagelægges uden brug af V8-motoren, og eftersom er der tale om en plug-in-hybrid, kan du lade det 14,1 kW/h store batteri op fra en ladestander, mens bilen er parkeret. Og så er både Cayenne Turbo S E-Hybrid og Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé som standard udstyret med alt det, du må betale ekstra for i de andre modeller, så som luftundervognen med Porsche Dynamic Chassis Control, Porsche Torque Vectoring Plus, spærredifferentiale, Sport Chrono-pakke, kulfiberkeramiske bremser, 21-tommershjul og meget andet.