Porsche teaser for deres første elektriske sportsvogn med billeder af interiøret. Og der er skruet godt op for antallet af skærme.
Et par uger før verdenspremiere på den nye Porsche Taycan (som præsenteres tre forskellige steder i verden på samme tid den 4. september), har tyskerne frigivet de første billeder af interiøret. At kalde det for mere digitalt end nogensinde er ikke forkert, for der er displays, skærme og touch-knapper hvor end du kigger.
Bag rattet – som kan styles med forskellige farver eller byttes ud med et GT-sportsrat med den kendte drejeknap, hvor du vælger mellem køreprogrammerne – ser du et fritstående 16,8-tommers skærm, der med sin runde form skal give associationer til den første 911 fra 1963. Der er dog ingen analog omdrejningstæller i midten som i den seneste 992, men udelukkende digital grafik, hvor du kan vælge mellem forskellige layouts – for eksempel den klassiske opsætning med runde ure og et ‘powermeter’ i midten, hvor du kan holde øje med drivlinens aktuelle effekt.
Der er også et ‘Map mode‘, hvor du i stedet for powermeteret får navigationsvisning, samt et ‘Full Map mode’ med endnu større kort. I ‘Pure’ mode reduceres grafikken til det mest væsentlige så som hastighed, skilteinformation og en simplificeret navigationsvisning.
Som en smart feature er der touch-felter på ydersiden af skærmen, hvor du kan styre funktioner som lys og setup af undervogn. Således er instrumenteringen faktisk markant bredere end selve rattet, hvilket igen er en hilsen til den gamle 911.
Til højre for føreren, og på midten af det vingeformede instrumentbord, finder du yderligere en 10,9-tommers skærm, hvorfra du styrer infotainmentsystemet og centrale funktioner så som assistentsystemer, køreprogrammer og diverse applikationer. Som ekstraudstyr fås for første gang i en Porsche en yderligere 8,4-tommers skærm integreret i panelet foran passageren, hvilket giver passageren mulighed for at navigere rundt i bilens funktioner, foretage telefonopkald eller følge med i kortvisning og så videre uden at forstyrre føreren.
Midterkonsollen er hævet for at forstærke fornemmelsen af den lave siddeposition, og her finder du yderligere et 8,4-tommers touch-panel med digitale knapper, som giver haptisk feedback, når de berøres. Betaler du ekstra, kan du endda bestille yderligere et 5,9-tommers display til bagsædepassagerne, som således også får mulighed for at styre bilens funktioner.
Åh, ja – og så har interiørdesignerne også givet den gas i bæredygtighedens navn og gjort det muligt at bestille den nye Taycan med ‘Race-Tex’ interiør – et nyudviklet mikrofibermateriale, skabt af genanvendte polyesterfibre, hvilket bruger 80 procent mindre C02 i fremstillingsprocessen end lignende materialer. Gulvtæppet i det såkaldte ‘Econyl’ er ligeledes lavet af genbrugsmaterialer – blandt andet fiskenet.