driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie

Af Nikolaj Karlshøj 29. maj 2019
Af Nikolaj Karlshøj 29. maj 2019

Den nye 1-serie gør op med et af mærkets grundlæggende værdier og fås kun med forhjulstræk eller firehjulstræk. Men den skulle naturligvis alligevel være mere underholdende end nogensinde, siger BMW.

Da BMW i 2004 lancerede 1-serien, gjorde man det muligt at købe en bil i Golf-klassen med baghjulstræk og sekscylindret rækkemotor. Anden generation videreførte entusiast-konceptet, men i tredje udgave, som præsenteres på Frankfurt Motor Show til efteråret, er designet mere mainstream, og så fås 1-serien udelukkende med forhjulstræk eller firehjulstræk. Akkurat som de modeller fra Mercedes og Audi, som den konkurrerer imod.

Vi vidste godt at den mindste BMW ville droppe baghjulstrækket, og det bliver ikke den første i familien, som gør det. 2-serie Grand Tourer og Active Tourer har allerede forhjulstræk, og andre modeller som X1 og X2 er også forhjulstrækkere, som kan fås med firehjulstræk. Årsagen? De byder på mere plads og er billigere at bygge, og ikke mindst aner en hel del BMW-ejere faktisk alligevel ikke, om deres bil trækker på de ene eller andre hjul. Desuden har koncernen i årevis produceret underholdende sager som Minier i alskens former, så vi tør faktisk godt tro på det, når BMW lover, at den nye 1-serie bliver mere underholdende end nogensinde.

Okay, den M135i xDrive med 306 hestekræfter, som bliver den foreløbige topmodel, lyder jo heller ikke som noget, der ligefrem får dig til at falde i søvn. Den store rækkesekser har godt nok med årene forvandlet sig til en firecylindret toliters med turbo (vi så den første gang i X2 M35i), men ikke desto mindre klarer den nul til 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder og er spækket med tech-features som det aktive, mekaniske spærredifferentiale og launch control, skarpere styretøj, større bremser og en 10 millimeter lavere undervogn.

Og der kommer utvivlsomt en endnu stærkere version, som kan hamle op med de omkring 400 hestekræfter, som den kommende Mercedes-AMG A 45 efter sigende skulle levere.

Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie

Udover topmodellen vil du begyndelsesvist kunne vælge mellem tre dieselmotorer – en 116d med 116 heste til en 120d med 190 heste og xDrive-firehjulstræk, samt en enkelt benziner, den trecylindrede 118i med 140 heste. Den kraftigste diesel har 8-trins automatgear som standard (hvilket også fås til 118d), mens 116d samt 118i fås med 7-trins dobbeltkobling som standard.  Samtidig er alle modeller udstyret med et helt nyt antispind-system, som skulle give fornemmelsen af et mere sporty spærredifferentiale, når dækkene slipper grebet.

Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie
Op til 306 hestekræfter i den nye BMW 1-serie

Indenfor skulle der være mere plads end i forgængeren, især på bagsædet. Trods bilen faktisk er lidt kortere end før, byder 1-serien desuden på et større bagagerum. Og hvis du allerede har prøvet at sidde bag rattet i den nye 3-serie, vil du genkende interiøret i den nye 1-serie, hvor du, udover den store touch-skærm på instrumentbordet, hvorfra du styrer infotainmentsystemet, også kan få digital instrumentering med displays i stedet for traditionelle ure.

Derudover kan du også specificere den med panoramatag, head-up-display, elektrisk bagklap og andre gadgets, som for ikke så mange år siden var umulige at opdrive i en bil på størrelse med en Volkswagen Golf. Og når den nye 1-serie lanceres engang til efteråret, kan du vælge mellem basisudgaven Advantage eller en af de tre udstyrslinjer Sport Line, Luxury Line og M Sport.

1-seriebmw
0
Facebook
Andre historier
Det skal du vide om den nye Ferrari F8 Tributo
Næste historie
Christina Nielsen kører Detroit Grand Prix for Meyer Shank Racing

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It