Den nye 1-serie gør op med et af mærkets grundlæggende værdier og fås kun med forhjulstræk eller firehjulstræk. Men den skulle naturligvis alligevel være mere underholdende end nogensinde, siger BMW.
Da BMW i 2004 lancerede 1-serien, gjorde man det muligt at købe en bil i Golf-klassen med baghjulstræk og sekscylindret rækkemotor. Anden generation videreførte entusiast-konceptet, men i tredje udgave, som præsenteres på Frankfurt Motor Show til efteråret, er designet mere mainstream, og så fås 1-serien udelukkende med forhjulstræk eller firehjulstræk. Akkurat som de modeller fra Mercedes og Audi, som den konkurrerer imod.
Vi vidste godt at den mindste BMW ville droppe baghjulstrækket, og det bliver ikke den første i familien, som gør det. 2-serie Grand Tourer og Active Tourer har allerede forhjulstræk, og andre modeller som X1 og X2 er også forhjulstrækkere, som kan fås med firehjulstræk. Årsagen? De byder på mere plads og er billigere at bygge, og ikke mindst aner en hel del BMW-ejere faktisk alligevel ikke, om deres bil trækker på de ene eller andre hjul. Desuden har koncernen i årevis produceret underholdende sager som Minier i alskens former, så vi tør faktisk godt tro på det, når BMW lover, at den nye 1-serie bliver mere underholdende end nogensinde.
Okay, den M135i xDrive med 306 hestekræfter, som bliver den foreløbige topmodel, lyder jo heller ikke som noget, der ligefrem får dig til at falde i søvn. Den store rækkesekser har godt nok med årene forvandlet sig til en firecylindret toliters med turbo (vi så den første gang i X2 M35i), men ikke desto mindre klarer den nul til 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder og er spækket med tech-features som det aktive, mekaniske spærredifferentiale og launch control, skarpere styretøj, større bremser og en 10 millimeter lavere undervogn.
Og der kommer utvivlsomt en endnu stærkere version, som kan hamle op med de omkring 400 hestekræfter, som den kommende Mercedes-AMG A 45 efter sigende skulle levere.
Udover topmodellen vil du begyndelsesvist kunne vælge mellem tre dieselmotorer – en 116d med 116 heste til en 120d med 190 heste og xDrive-firehjulstræk, samt en enkelt benziner, den trecylindrede 118i med 140 heste. Den kraftigste diesel har 8-trins automatgear som standard (hvilket også fås til 118d), mens 116d samt 118i fås med 7-trins dobbeltkobling som standard. Samtidig er alle modeller udstyret med et helt nyt antispind-system, som skulle give fornemmelsen af et mere sporty spærredifferentiale, når dækkene slipper grebet.
Indenfor skulle der være mere plads end i forgængeren, især på bagsædet. Trods bilen faktisk er lidt kortere end før, byder 1-serien desuden på et større bagagerum. Og hvis du allerede har prøvet at sidde bag rattet i den nye 3-serie, vil du genkende interiøret i den nye 1-serie, hvor du, udover den store touch-skærm på instrumentbordet, hvorfra du styrer infotainmentsystemet, også kan få digital instrumentering med displays i stedet for traditionelle ure.
Derudover kan du også specificere den med panoramatag, head-up-display, elektrisk bagklap og andre gadgets, som for ikke så mange år siden var umulige at opdrive i en bil på størrelse med en Volkswagen Golf. Og når den nye 1-serie lanceres engang til efteråret, kan du vælge mellem basisudgaven Advantage eller en af de tre udstyrslinjer Sport Line, Luxury Line og M Sport.