Den siges at være en hyldest til en af mærkets mest legendariske modeller, men den nye F8 Tributo synes vigtigst af alt at være den mest gennemarbejdede Ferrari nogensinde.
De første eksemplarer af 488 Pista havde næppe forladt fabrikken i Maranello, før Ferrari havde hevet sløret af F8 Tributo. Og selvom Pista i forvejen kan få det til at rumstere ret voldsomt i bækkenregionen, synes efterfølgeren til 488 GTB alligevel at være endnu mere attraktiv. Ikke mindst fordi, den netop har den 720-hestes motor fra, ja – Pista, men samtidig bærer nogle ret fede designdetaljer som kunststofbagruden med lufthuller og de fire runde baglygter. Jeps, præcis som F40.
Men udover de designmæssige features, er der naturligvis et ocean mellem F8 Tributo og dét, som de fleste beskriver som den mægtigste Ferrari nogensinde. F40 blev udviklet, mens Enzo stadig levede, mens F8 Tributo tilhører den digitale tidsalder med alt den intelligente software, der hører sig til.
Et godt eksempel er det såkaldte Side Slip Control version 6.1, som ved hjælp af algoritmer regner ud, om du fik bilen til at køre sidelæns med vilje, eller om det skyldtes manglende evner. Er det ikke med vilje, sørger den, blandt andet ved hjælp af bremserne og det intelligente spærredifferentiale for at hjælpe dig ud af situationen, før det går galt. Føler den imidlertid, at du har styr på sagerne, giver den et ekstra nap med at gøre dit stunt så actionfyldt som muligt.
Udover de 50 ekstra hestekræfter er den 3,9-liters V8 med biturbo (og ‘zero turbo lag’, som Ferrari formulerer det) desuden omkring 18 kilo lettere. Alene udstødningsmanifolderne vejer næsten 10 kilo mindre (svinghjul og krumtapaksel næsten tre), og samlet er F8 Tributo 40 kilo lettere på vægtskålen end 488 GTB. De vigtige tal siger 2,9 sekunder fra nul til 100 – og 7,8 sekunder, hvis du vil helt til 200. Topfarten er 340 kilometer i timen, og den napper en omgang på Fiorano på 1 minut og 22,5 sekunder. Lad os bare kalde den kvik.
Og så er der godt nyt, hvis du får angst, hver gang emnet falder på elbiler. Ifølge Ferraris tekniske chef, Michael Leiters, er det langtfra slut med den klassiske V8. Der er ganske vist gang i udviklingen af en hybriddrevet V6 (hvilket skaber en naturlig relation til Formel 1), men V8-motoren vil sammen med den mægtige V12 fortsat udgøre grundpillerne i udviklingen af sportsvogne i Maranello.
Men netop motoren er identisk med Pista, og designet har fået lidt mere swung med detaljer, som skal få dig til at tænke på F40, er Tributo reelt evolution af 488 GTB – fra karrosseriet, som er skabt i aluminium, til multilink-bagakslen, styretøjet und zu weiter. Alt sammen naturligvis vendt og drejet og analyseret og optimeret. Som rattet, der er endnu mindre end i forgængeren, hvilket skulle give en endnu mere intens fornemmelse – til de forskellige aero-detaljer, som gennem adskillige tests i vindtunnellen er gjort endnu mere effektive.
Åh, ja. Og så er der lyden. Nogle må ty til kunstig lyd for at forstærke køreoplevelsen, men det er ikke nødvendigt i en F8 Tributo, hvor ingeniørerne blot har konstrueret en simpel kanal fra motorrummet til kabinen, som sørger for, at du aldrig glemmer, hvad der ligger bag dig.