Flagskibet over alle flagskibe. Således kan Mercedes S-Klasse beskrives. Der findes næppe nogen større rollemodel for alverdens limousiner, og derfor er den nyeste model altid spækket med innovationer.
Traditionen fornægter sig ikke i den nye S-Klasse, som blev præsenteret på Shanghai Motor Show. Visuelt er der tale om et beskedent facelift, så hvis du ikke straks spotter den nye og mere sporty front med LED-lygternes tre øjenbryn (C-Klassen har ét, E-Klassen to), den massive kromgrill eller de nye baglygter med grafik, som får dem til at ligne funklende juveler, så er du tilgivet.
Intelligent som aldrig før
Som så ofte før er det under metallet, nyhederne skal findes. Bilen er eksempelvis spækket med flere assistentsystemer end nogensinde, og den intelligente fartpilot tilpasser nu også hastigheden til sving, rundkørsler og vejkryds forude, ligesom bilen er i stand til at spotte f.eks. bump og endda advare andre trafikanter via den såkaldte Car-to-X-kommunikation – endnu en indikation på, at de førerløse biler er lige rundt om hjørnet.
Skulle vejrudsigten love orkan eller snestorm forude, ændrer den nye Mercedes selv ruten i navigationssystemet eller tilpasser bilens køreprogrammer derefter. Og så vil du elske at køre bilen på motorvejen, endda i tæt trafik og kø, hvor limousinen selv styrer speeder og rat samt selv sætter i gang igen, når køen flytter sig.
Wellness på fire hjul
Beskrivelsen af kabinen er som at læse menuen i en luksusspa. Ud over de tekniske features som de to store displays, som nu er dækket af én stor glasplade, kan den nye S-Klasse nemlig også fås med det såkaldte Energizing. Her er der tale om et komfortsystem, der kombinerer klima- og duftanlæg, sædevarme, -ventilation og -massage, kabinebelysning (som kan gemme på 64 forskellige farver) og hi-fi-systemets indstillinger. Energizing tæller seks forskellige temaer – fra Freshness over Joy til Warmth for at nævne et par stykker – som alle varer ti minutter og akkompagneres af passende, afstemt musik. Og så findes der naturligvis et Training-program, som masserer og afstresser dine muskler efter det daglige møde med din personlige træner.
Plug-in-hybrid på vej
Kræfter har en Mercedes S-Klasse aldrig manglet, og slet ikke den nyeste, som fås med op til 612 hk, hvis du vælger den mægtige AMG-version med håndbygget V8-biturbo og firehjulstræk. Vi tipper dog den 340-hestes S 400 d 4Matic til at blive en favorit (stærkere end før, men også mere økonomisk), mens den kommende plug-in-hybrid, som skulle kunne køre 50 kilometer på strøm og lades op trådløst, heller ikke synes uinteressant. Der er ingen tvivl om, at den nye Mercedes S-Klasse er skabt til dem, som ønsker det ultimative, hvad enten det handler om teknologi eller luksus. Og så har vi ikke engang nævnt de store Maybach-versioner. Men så bliver det først for alvor ekstravagant…