Med en dieselmotor kan du nu køre endnu længere mellem tankstoppene i din Bentley Bentayga. Og så er bilen i al beskedenhed verdens hurtigste diesel-SUV.
Diesel er yt. Flere nationer barsler med helt at bandlyse dieselbiler inden for de næste ti år, og verden er stadig ved at komme sig efter den skandaløse Volkswagen-dieselgate, som for alvor har gjort det fedtede, ildelugtende og partikeludledende brændstof upopulært. Set i det lys synes Bentley at have tabt sutten ved at introducere sin første dieselmotor under hjelmen på SUV-modellen Bentayga. Men intet kunne være mere rigtigt, for dels sælger diesel stadig fremragende, dels er en dieselvariant lige det, som skal til for at øge salget af Bentayga til skyerne. Den er for Bentley, hvad Cayenne er for Porsche, og mens man håbede på at producere 3.600 eksemplarer sidste år, nåede man 5.600, svarende til over halvdelen af det samlede Bentley-salg.
Det er flere år siden, Bentley-chef Wolfgang Dürheimer proklamerede, at han ville virkeliggøre en oliedrevet Bentley, men bestyrelsen var ikke meget for idéen, så da han kortvarigt forlod fabrikken for at konsultere Audi, blev planerne skrinlagt. Dürheimer vendte senere tilbage, og resultatet af hans arbejde er den 435-hestes Bentayga Diesel, som vi nu har fået lov at opleve bag rattet.
900 Newtonmeter under hjelmen
Faktisk forventer Dürheimer, at dieselmodellen vil komme til at stå for halvdelen af det totale Bentayga-salg, selvom den slet ikke vil blive introduceret på de store markeder som USA og Kina. Du kan kende bilen på den mørke kølergrill, de anderledes afgangsrør og dieselemblemet på forskærmen (som du dog kan undlade at få monteret), men ud over disse detaljer fremstår nyheden identisk med W12-modellen. Åh ja – bortset fra prisen, som er godt 700.000 kr. lavere…
Er du fan af den klassiske Bentley, vil du elske den store SUV, som har alt det massive træ, tykke, kviltede læder samt alle de forkromede knapper og greb, støbt og drejet i massivt stål og aluminium, som en Bentley skal have. Bilen er stor med tre sæderækker, men der er ikke oceaner af plads i kabinen som i en Discovery. Til gengæld er alt tykkere, tungere og mere polstret i komfortens tjeneste. Vægten er nærmere tre tons end to, men med 900 Nm til rådighed er Bentayga alt andet end gangbesværet. Sølle 4,8 sekunder tager det at runde de første 100 km/t, og først ved 270 bevæger nålen i speedometeret sig ikke længere. Dét er hurtigere end enhver anden diesel-SUV – og det i sig selv er da noget.
Det er ikke så meget det, at den kører 12,5 kilometer literen, hvilket er revolutionerende for en Bentley, men stadig ikke noget, som får Greenpeace til at sende dig fanpost. Det er mere det, at du nu kan køre over 1.000 kilometer mellem hver optankning, hvilket betyder, at du kun behøver standse én gang på vej til sommerhuset i Sydfrankrig.
Er det virkelig en diesel?
Men har en dieselmotor virkelig klasse nok til at bære et Bentley-skilt? Jeps, hvis man gør sig lige så meget umage som Dürheimers folk. Den fireliters V8 er ganske vist i familie med dén, du finder i den mere sportslige Audi SQ7, men ingeniørerne har kælet for motoren i en grad, så den ikke er til at kende. ”Refinement is everything,” som de siger hjemme i Crewe, så alt er ændret, justeret, tvistet, pudset og poleret for at fjerne støj og vibrationer. Resultatet er en dieselmotor, der er lige så lækker, kultiveret og silkeblød som en, ja – benziner.
Motoren præsterer ikke samme eksotiske lyd som fra de 12 cylindre, men der er heller ikke tikken, raslen eller vibrationer. All right, du bemærker måske lige en snert af diesel, når du trykker på startknappen en kølig morgen, eller når du dumper speederen ned i det tykke gulvtæppe for at slippe alle hestene løs på én gang – men kun de færreste Bentley-kunder gør det.
Trækker som en rumfærge
Det maksimale drejningsmoment er det samme som i W12-modellen. Forskellen er bare, at her er bøfferne spændte allerede ved 1.000 o/min., hvilket svarer til let forhøjet tomgang. Bilen er imponerende kvik på speederen, hvilket skyldes en lille genistreg i motorrummet (og nu bliver det en smule teknisk). Takket være et kraftigere 48-volts anlæg (som var nødvendigt for at drive det aktive anti-roll-system, der holder den store SUV på asfalten i pressede situationer) har man også kunnet tilføje en elektrisk kompressor, som presser luft (og dermed brændstof) ind i motoren ved helt lave omdrejninger. Først herefter aktiveres den første af de to turboladere, og herefter den næste. I praksis opleves det som ét langt, massivt sug af den slags, som kun astronauter oplever.
Der vil være mange forskellige meninger om, hvorvidt en dieselmotor passer ned i motorrummet på en Bentley. Faktum er bare, at når arbejdet er gjort så suverænt som her, virker det helt naturligt. Dine passagerer vil ikke lægge mærke til noget. Den silkebløde stil er velbevaret, og det samme er kræfterne og evnen til at tilbagelægge det halve Europa på ingen tid. Præcis som en Bentley skal kunne. Samtidig har Bentayga et ekstra lille trick i ærmet, for skulle du endelig blive passet op af samvittighedspolitiet, kan du jo altid pege på emblemet og sige: “Det er jo en diesel.”
. . .
Specifikationer: Bentley Bentayga Diesel
Motor: 4,0 liter, V8, biturbo
Effekt: 435 hk ved 3.750-5.000 o/min.
Moment: 900 Nm ved 1.000-3.250 o/min.
Transmission: ottetrins automatgearkasse
0-100 km/t: 4,8 sekunder
Tophastighed: 270 km/t.
Forbrug: 12,5 km/l
Pris: 3.355.000 kr.