Den viderefører navnet fra en af de mest legendariske racerbiler fra Porsche, og med motoren fra Cayman GT4 og en undervogn fra 911 GT3 er den topløse 718 Spyder allerede godt på vej til at blive en klassiker.
Se den som en åben version af Cayman GT4, for det akkurat dét, den er. Og dermed også en lillebror til den nye 911 Speedster, der som bekendt deler drivlinje og undervogn med en GT3. 718 Spyder er dermed en del af Porsches GT-lineup, og med den nye, sekscylindrede sugeboxer med 420 hestekræfter, gør den sin åndelige forfader, 550-modellen fra halvtredserne (som James Dean på ulykkelig vis gjorde ikonisk) massiv ære.
Den runder de første 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder og topper ved 301 kilometer i timen, hvilket gør 718 Spyder til den hurtigste Boxster nogensinde. Den elektriske kaleche er byttet ud med en lettere, manuel version, som med et par fikse håndetag skulle kunne pakkes væk under coveret bag sæderne. Og i stedet for en stor, fikseret hækvinge som Cayman GT4 har Spyder en mere elegant automatisk spoiler, som popper op ved 120 kilometer i timen. Sammen med en diffuser er det den første model i Boxster-programmet til at generere downforce på bagakslen.
Motoren er en delikat sat. Hvor de øvrige 718-modeller er udstyret med firecylindrede turboboxerere, gør Spyder brug af den samme sekscylindrede sugemotor som Cayman GT4. Maskinen bygger på den treliters turbo fra den seneste version af 911-modellen, men er ifølge motorsportschef Andreas Preuninger så modificeret, at der da facto er tale om en helt ny motor. Med sine fire liter er den største motor nogensinde i en Boxster, og med en omdrejningsbegrænser, som først slår ind ved 8.000 omdrejninger i minuttet, lover det godt for lyden. PDK med skiftepadler? Niksen. Den 420-hestes boxer fås kun med en 6-trins, manuel gearkasse. Den har automatisk mellemgas som standard, men hvis du selv vil ordne sagerne, kan du blot slå funktionen fra.
Hvor forgængeren reelt var en lettere strippet Boxster S, er 718 Spyder baseret på samme undervogn som Cayman GT4 – hvilket betyder, at den låner elementer fra GT3 og samtidig bygger på den erfaring, som Porsches motorsportsafdeling har hentet på alverdens racerbaner i den populære GT4-serie. Der er adaptive dæmpere (kaldet Porsche Adaptive Suspension Management) som standard, og den ligger 30 millimeter tættere mod asfalten end en Boxster S. Du kan frakoble ESP-systemet helt eller delvist, og Porsche Torque Vectoring med mekanisk differentialespærre sørger for, at du kan skyde dig selv ud af svingene som en raket på skinner.
Kabinen rummer kun det vigtigste, selvom 718 Spyder dog er langt mere luksuriøs end i originalen. Med mindre, du selv aktivt tilføjer infotainmentsystemet, får du blot et gabende tomt hul i instrumentbordet, mens skålsæderne og det Alcantara-svøbte rat er standard. Skal det være vildere? Så bestil den med keramiske bremser og den trackday-parate Clubsport-pakke, som inkluderer et sikkerhedsbur, brandslukker og sekspunktsseler i førersiden.