driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder

Af Nikolaj Karlshøj 22. juni 2019
Af Nikolaj Karlshøj 22. juni 2019

Den viderefører navnet fra en af de mest legendariske racerbiler fra Porsche, og med motoren fra Cayman GT4 og en undervogn fra 911 GT3 er den topløse 718 Spyder allerede godt på vej til at blive en klassiker.

Se den som en åben version af Cayman GT4, for det akkurat dét, den er. Og dermed også en lillebror til den nye 911 Speedster, der som bekendt deler drivlinje og undervogn med en GT3. 718 Spyder er dermed en del af Porsches GT-lineup, og med den nye, sekscylindrede sugeboxer med 420 hestekræfter, gør den sin åndelige forfader, 550-modellen fra halvtredserne (som James Dean på ulykkelig vis gjorde ikonisk) massiv ære.

Den runder de første 100 kilometer i timen på 4,4 sekunder og topper ved 301 kilometer i timen, hvilket gør 718 Spyder til den hurtigste Boxster nogensinde. Den elektriske kaleche er byttet ud med en lettere, manuel version, som med et par fikse håndetag skulle kunne pakkes væk under coveret bag sæderne. Og i stedet for en stor, fikseret hækvinge som Cayman GT4 har Spyder en mere elegant automatisk spoiler, som popper op ved 120 kilometer i timen. Sammen med en diffuser er det den første model i Boxster-programmet til at generere downforce på bagakslen.

Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder
Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder
Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder
Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder

Motoren er en delikat sat. Hvor de øvrige 718-modeller er udstyret med firecylindrede turboboxerere, gør Spyder brug af den samme sekscylindrede sugemotor som Cayman GT4. Maskinen bygger på den treliters turbo fra den seneste version af 911-modellen, men er ifølge motorsportschef Andreas Preuninger så modificeret, at der da facto er tale om en helt ny motor. Med sine fire liter er den største motor nogensinde i en Boxster, og med en omdrejningsbegrænser, som først slår ind ved 8.000 omdrejninger i minuttet, lover det godt for lyden. PDK med skiftepadler? Niksen. Den 420-hestes boxer fås kun med en 6-trins, manuel gearkasse. Den har automatisk mellemgas som standard, men hvis du selv vil ordne sagerne, kan du blot slå funktionen fra.

Hvor forgængeren reelt var en lettere strippet Boxster S, er 718 Spyder baseret på samme undervogn som Cayman GT4 – hvilket betyder, at den låner elementer fra GT3 og samtidig bygger på den erfaring, som Porsches motorsportsafdeling har hentet på alverdens racerbaner i den populære GT4-serie. Der er adaptive dæmpere (kaldet Porsche Adaptive Suspension Management) som standard, og den ligger 30 millimeter tættere mod asfalten end en Boxster S. Du kan frakoble ESP-systemet helt eller delvist, og Porsche Torque Vectoring med mekanisk differentialespærre sørger for, at du kan skyde dig selv ud af svingene som en raket på skinner.

Kabinen rummer kun det vigtigste, selvom 718 Spyder dog er langt mere luksuriøs end i originalen. Med mindre, du selv aktivt tilføjer infotainmentsystemet, får du blot et gabende tomt hul i instrumentbordet, mens skålsæderne og det Alcantara-svøbte rat er standard. Skal det være vildere? Så bestil den med keramiske bremser og den trackday-parate Clubsport-pakke, som inkluderer et sikkerhedsbur, brandslukker og sekspunktsseler i førersiden.

718 spyderboxstergt4porsche
1
Facebook
Andre historier
Kun for voksne: Mercedes-AMG GT3
Næste historie
Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It