Elbil? Niksen. Men det er i hvert fald én ting, som snurrer elektrisk i motorrummet på den nye topmodel i Audi S-serie, og det er kompressoren, som driver den 435-hestes diesel-V8.
Audi er gået stik modvind elbilsbølgen med den nye S-familie, som allerede rummer S6 og A7 Sportback, og som gør brug af den oldschool dieselmotor tilsat moderne elektrificeringsteknologi. Nu toppes det hele af SQ8, som er den barske version af den store SUV-coupé, og som takket være en fireliters diesel-V8 med dobbelt turbo ligner noget, et jordskælv bliver bange for.
Under hjelmen finder du 435 hestekræfter og 900 newtonmeter fra let forhøjet tomgang, hvilket betyder, at du godt kan fjerne bundtræk fra listen over hverdagens problemer. Nul til hundrede klares på 4,8 sekunder, og selv om den sikkert kunne fortsætte med at accelerere helt ud i rummet, stopper ved 250 kilometer i timen. Jeps, det er samme drivline som SQ7, hvilket også betyder, at du har en 8-trins automatgearkasse og (naturligvis) quattro-firehjulstræk.
Hemmeligheden bag den massive punch er en elektrisk drevet kompressor, som sørger for at føde V8-motorens to turboladere. Kompressoren drives af et ekstra magtfuldt 48-voltssystem, som kan reagere og kraftigere hurtigere end det traditionelle 12-voltssystem. Hele idéen er at eliminere turbotøven, og resultatet er kræfterne fra en stor motor kombineret med responsen fra en lille. En anden fordel er en bedre brændstoføkonomi, men det er nok ikke derfor, du vælger en SQ8. Og hvis du er mere til oktan 100, går der rygter om en benzindrevet RS-variant…