driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt

Af Nikolaj Karlshøj 25. juni 2019
Af Nikolaj Karlshøj 25. juni 2019

Elbil? Niksen. Men det er i hvert fald én ting, som snurrer elektrisk i motorrummet på den nye topmodel i Audi S-serie, og det er kompressoren, som driver den 435-hestes diesel-V8.

Audi er gået stik modvind elbilsbølgen med den nye S-familie, som allerede rummer S6 og A7 Sportback, og som gør brug af den oldschool dieselmotor tilsat moderne elektrificeringsteknologi. Nu toppes det hele af SQ8, som er den barske version af den store SUV-coupé, og som takket være en fireliters diesel-V8 med dobbelt turbo ligner noget, et jordskælv bliver bange for.

Under hjelmen finder du 435 hestekræfter og 900 newtonmeter fra let forhøjet tomgang, hvilket betyder, at du godt kan fjerne bundtræk fra listen over hverdagens problemer. Nul til hundrede klares på 4,8 sekunder, og selv om den sikkert kunne fortsætte med at accelerere helt ud i rummet, stopper ved 250 kilometer i timen. Jeps, det er samme drivline som SQ7, hvilket også betyder, at du har en 8-trins automatgearkasse og (naturligvis) quattro-firehjulstræk.

Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt
Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt
Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt
Audi SQ8: Dieselmissilet fra Ingolstadt

Hemmeligheden bag den massive punch er en elektrisk drevet kompressor, som sørger for at føde V8-motorens to turboladere. Kompressoren drives af et ekstra magtfuldt 48-voltssystem, som kan reagere og kraftigere hurtigere end det traditionelle 12-voltssystem. Hele idéen er at eliminere turbotøven, og resultatet er kræfterne fra en stor motor kombineret med responsen fra en lille. En anden fordel er en bedre brændstoføkonomi, men det er nok ikke derfor, du vælger en SQ8. Og hvis du er mere til oktan 100, går der rygter om en benzindrevet RS-variant…

audiquattrosq8
1
Facebook
Andre historier
Det skal du vide om den nye Porsche 718 Spyder
Næste historie
Rennsport på Ring Djursland: Tre sejre udløste mesterskabsføring

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It