Elbilerne er over os, men den traditionelle dieselmotor kan stadig et og andet. Især i de nye S-modeller fra Audi, som med 700 newtonmeter ligner de ultimative motorvejsmissiler.
S6 og S7 Sportback er de hotte udgaver af A6 og A7 Sportback, og det kan muligvis undre, at de nye versioner er knap så kraftige og knap så hurtige som forgængerne. Til gengæld er der tale om et interessant paradigmeskifte, da den gamle V8-benziner er skiftet ud med den bomstærke og effektive turbodiesel fra SQ5.
Og nok er diesel ikke ligefrem nogen ny opfindelse. Men der er mere fremtid i det, end du tror. Hemmeligheden bag det, som Audi kalder for ’zero turbo lag’ er motorens 48-voltssystem, som driver en elektrisk kompressor i turboladeren, som således spoles op til optimalt tryk på 250 millisekunder. Dermed leveres de 700 newtonmeter blot du tænker på at bevæge speederfoden, hvilket bør garantere sublime overhalinger på Autobahn. De 349 hestekræfter gør det samtidig muligt at flytte sig fra nul til 100 kilometer i timen på fem sekunder i S6 (og 5,1 sekunder i S6 Avant og S7 Sportback).
Og så er der samtidig godt nyt, hvis du hører til dem, som synes, at en S6 gerne må ligne noget, som uden problemer kan køre fra en A6. Både S6 og S7 Sportback synes nemlig at være beriget med et mere aggressivt look, hvilket blandt andet indebærer adaptiv luftundervogn og 20-tommershjul, mens keramiske bremser, firehjulsstyring og sportsdifferentiale fås som ekstraudstyr.
Audis quattro-firehjulstræk er naturligvis standard, hvilket også gælder den 8-trins automatgearkasse, og så har tyskerne heldigvis ikke taget Volvos nye topfartspolitik til sig, hvilket betyder, at du fortsat kan køre 250 kilometer i timen.