Du drømmer om at køre racerløb og har en håndfuld millioner i overskud? Perfekt. Mercedes-AMG har nemlig præsenteret en temmelig rå mulighed for at have det sjovt.
Mercedes-AMG står bag nogle af de mest berømte racerbiler gennem tiderne – fra firsernes legendariske Gruppe C-racere, som sejrede på Le Mans, til de legendariske DTM-ikoner, der ryddede bordet op gennem halvfemserne – og i dag producerer fabrikken i Affalterbach GT3-biler på stribe til racerteams i hele verden. GT3-programmet, som er udviklet til langdistanceløb, er lige nu det mest populære i international sportsvognsracing og har deltagelse af såvel Mercedes-AMG som Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, McLaren, BMW, Audi og mange flere. Bilerne køres af såvel professionelle fabrikskørere som passionerede amatører, der betaler millioner for at udleve deres drøm på alverdens racerbaner.
Og nu er der en ny dreng i klassen. I forbindelse med 24-timersløbet på Nüburgring, som afvikles på den berygtede tyske racerbane den kommende weekend, har Mercedes-AMG nemlig præsenteret en opgraderet udgave af mærkets populære GT3-racer. Modellen (som er baseret på gadeversionen Mercedes-AMG GT R) blev introduceret i 2015 og er siden blevet produceret i mere end 130 eksemplarer. Opskriften er stadig oldschool med en stor, buldrende 6,2-liters suge-V8 placeret mellem forhjul og kabine. Håndsamlet af troldmændene i motorhallerne i Affalterbach, natürlich.
Blandt de mange opdateringer i 2019-udgaven er blandt andet en såkaldt ‘Drop Start’-funktion, som skyder motoren i gang, så snart de indbyggede airjacks mister tryk, og bilen er klar til affyring efter et pitstop. Der er også et mere brugervenligt kontrolpanel i kabinen, ligesom man har gjort det endnu nemmere og hurtigere for teamets crew at justere på eksempelvis vinger og spoilere. Og så er der naturligvis endnu kraftigere forlygter med mulighed for at tilføje et sæt gedigne ekstralygter, så man kan komme hele vejen gennem natten på Spa-Francorchamps, Nürburgring eller Daytona.
Prisen? 399.000 euro – altså knap tre millioner danske kroner – plus det løse i form af ekstra dæk, ekstra bremser, køredragt, handsker, hjelm, al den kulfiber, som du smadrer undervejs, en lastbil samt et professionelt team, som kan sørge for, at bilen altid står klar til dig. Men så har du også udstyret i orden.