Audi har for længst trukket sig ud af Le Mans, men hvis du søger en bil, som uden de store problemer kan transportere dig med fuld gas i 24 timer, er den nye S8 nok et rigtig godt bud.
Der er ét eller andet med store biler med store motorer, som vi har svært ved ikke at elske. Og med 571 hestekræfter fra en fireliters V8 med biturbo ligner den fem meter og 17 centimeter lange Audi S8 en af vores nye favoritter. Det er bilen til topchefen, som gerne selv vil sidde bag rattet, og den er naturligvis spækket med alle de features, som vi stadig må vente nogle år med at se i en jævn A4.
Som den intelligente og i pressematerialet beskrevne ’forudseende aktive‘ undervogn, der takket være et kamera og GPS-signaler kan aflæse vejens forløb og regulere dæmpningen og trykket på hvert hjul i forhold til de sving, kurver og ujævnheder, du møder forude. Undervognen kommer også med en såkaldt ‘komfortindstigning’, hvor karrosseriet hæves 50 millimeter i samme øjeblik, du åbner døren, hvilket skulle give en mere bekvem ind- og udstigning.
Og så er spændet mellem comfy luksuscruiser og voldsom power-limo gjort endnu bredere med en ny ‘Comfort +’-funktion på den i forvejen brede palet af køreprogrammer i Audi Drive Select-systemet. Her bliver undervognen ekstra blød, men samtidig reduceres karrosseriets krængning i sving, hvilket gør det endnu mere rart at være passager.
Klikker du den i stedet over i ‘Dynamic’, krænger den endnu mindre, men her strammes bentøjet, styretøjet og meget andet samtidig op, så du kan motionere rattet. Standard er også firehjulsstyring, hvor baghjulene styrer modsat forhjulene ved lave hastigheder (for at gøre den lange bil nemmere at manøvrere i for eksempel bytrafik), mens de drejer med samme vinkel som forhjulene ved høje hastigheder (for bedre stabilitet, når du har travlt på Autobahn).
Vælger du at tage plads bagi, kan du glæde dig over de separate sportssæder, som kan indstilles på alle tænkelige måder og både indeholder varme-, køle- og massagefunktioner. Og du kender godt de dér hovedtelefoner, som lukker støjen ude, så du bedre kan nyde musikken? Dét system er også indbygget i S8, hvor Active Noise Cancellation i bilens eget lydsystemet ganske enkelt eliminerer forstyrrende støj i kabinen og sikrer endnu mere komfort. Kun en buldrende undertone af en V8 slipper gennem filteret.
Den klassiske nul-til-hundrede-disciplin er ikke oplyst, men takket være det obligatoriske quattro-firehjulstræk kombineret med 800 newtonmeter ved forceret tomgang, bør dét ikke tage meget mere end fire sekunder. Vi tipper mellemaccelerationerne til decideret ondskabsfulde.
Pris? Dén kender vi ikke. Og hvis du har brug for at spørge, har du nok ikke råd. Men Audi Danmark oplyser, at S8 vil blive introduceret herhjemme i løbet af efteråret.