driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Vorsprung durch Power: Ny Audi S8 med 571 hestekræfter

Af Nikolaj Karlshøj 2. juli 2019
Af Nikolaj Karlshøj 2. juli 2019

Audi har for længst trukket sig ud af Le Mans, men hvis du søger en bil, som uden de store problemer kan transportere dig med fuld gas i 24 timer, er den nye S8 nok et rigtig godt bud.

Der er ét eller andet med store biler med store motorer, som vi har svært ved ikke at elske. Og med 571 hestekræfter fra en fireliters V8 med biturbo ligner den fem meter og 17 centimeter lange Audi S8 en af vores nye favoritter. Det er bilen til topchefen, som gerne selv vil sidde bag rattet, og den er naturligvis spækket med alle de features, som vi stadig må vente nogle år med at se i en jævn A4.

Som den intelligente og i pressematerialet beskrevne ’forudseende aktive‘ undervogn, der takket være et kamera og GPS-signaler kan aflæse vejens forløb og regulere dæmpningen og trykket på hvert hjul i forhold til de sving, kurver og ujævnheder, du møder forude. Undervognen kommer også med en såkaldt ‘komfortindstigning’, hvor karrosseriet hæves 50 millimeter i samme øjeblik, du åbner døren, hvilket skulle give en mere bekvem ind- og udstigning.

Og så er spændet mellem comfy luksuscruiser og voldsom power-limo gjort endnu bredere med en ny ‘Comfort +’-funktion på den i forvejen brede palet af køreprogrammer i Audi Drive Select-systemet. Her bliver undervognen ekstra blød, men samtidig reduceres karrosseriets krængning i sving, hvilket gør det endnu mere rart at være passager.

Klikker du den i stedet over i ‘Dynamic’, krænger den endnu mindre, men her strammes bentøjet, styretøjet og meget andet samtidig op, så du kan motionere rattet. Standard er også firehjulsstyring, hvor baghjulene styrer modsat forhjulene ved lave hastigheder (for at gøre den lange bil nemmere at manøvrere i for eksempel bytrafik), mens de drejer med samme vinkel som forhjulene ved høje hastigheder (for bedre stabilitet, når du har travlt på Autobahn).

Vorsprung durch Power: Ny Audi S8 med 571 hestekræfter
Vorsprung durch Power: Ny Audi S8 med 571 hestekræfter
Vorsprung durch Power: Ny Audi S8 med 571 hestekræfter
Vorsprung durch Power: Ny Audi S8 med 571 hestekræfter

Vælger du at tage plads bagi, kan du glæde dig over de separate sportssæder, som kan indstilles på alle tænkelige måder og både indeholder varme-, køle- og massagefunktioner. Og du kender godt de dér hovedtelefoner, som lukker støjen ude, så du bedre kan nyde musikken? Dét system er også indbygget i S8, hvor Active Noise Cancellation i bilens eget lydsystemet ganske enkelt eliminerer forstyrrende støj i kabinen og sikrer endnu mere komfort. Kun en buldrende undertone af en V8 slipper gennem filteret.

Den klassiske nul-til-hundrede-disciplin er ikke oplyst, men takket være det obligatoriske quattro-firehjulstræk kombineret med 800 newtonmeter ved forceret tomgang, bør dét ikke tage meget mere end fire sekunder. Vi tipper mellemaccelerationerne til decideret ondskabsfulde.

Pris? Dén kender vi ikke. Og hvis du har brug for at spørge, har du nok ikke råd. Men Audi Danmark oplyser, at S8 vil blive introduceret herhjemme i løbet af efteråret.

a8audiquattros8
1
Facebook
Andre historier
Mikkel Jensen gør sig klar til 24-timersløbet på Spa-Francorchamps
Næste historie
Anmeldelse: Mercedes-AMG A 35 giver dig power for pengene

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It