A 35 er den billigste vej til en ny Mercedes-AMG. Men det er alt andet end den kedeligste. Drive It har været bag rattet af den 306-hestes hot hatch, som åbner døren til AMG-familien.
Du har aldrig kunne vælge mellem så mange forskellige AMG-modeller som nu. Og i et forsøg på at gøre det muligt for endnu flere at blive ejer af en Benz med det ikoniske stempel fra Affalterbach, er der lige tilføjet én mere. A 35 hedder den, og se den som en lillebror til 43- og 53-modellerne, hvilket gør den til den billigste vej til en Mercedes-AMG nogensinde. Der er 306 hestekræfter under hjelmen, træk på alle fire hjul – og en mulighed for at ramme de første 100 kilometer i timen på 4,7 sekunder. Prisen er 631.398 kroner, hvilket ganske vist er dobbelt så meget, som du må slippe for en almindelig A-klasse. Men i forhold til, hvad den kan, er det ren bang for the buck.
Lad os kigge lidt på den. Forfra er A 35 typisk AMG-diskret, hvis man lige ser bort fra testbilens Jupiterrøde kulør (som sammen med den hidsige Solgul faktisk hører til de farver, du ikke skal betale ekstra for). Den har de store pluskæber, sideskørterne og de 19-tommers AMG-fælge (18-tommers er standard, men de større hjul pynter gevaldigt).
Mere dramatisk er den bagpå, hvor de to store udstødninger borer sig ud gennem den ekstra brede bagspoiler, der ligner noget fra en DTM-racer. Over bagruden troner den obligatoriske spoiler, som kan blive til en regulær vinge, hvis du bestiller den såkaldte AMG aerodynamikpakke, som også tilføjer små vinger på frontspoileren og den slags. Men så går der også lidt hooligan i den. Vi kan godt lide den, som den er. Og gerne i Mojavesølv, Mountaingrå – eller bare Cosmossort.
Hop ind, og du sidder i det samme tjekkede interiør som i enhver anden A-Klasse. Med lidt ekstra, naturligvis. Det digitale instrumentbord med to sammenhængende, fritstående skærme er peppet op med sporty AMG-grafik. Du sidder i dybe AMG Performance-sæder af typen med integrerede nakkestøtter og griber om et anakonda-tykt sportsrat med skiftepadler og – hvis du betaler ekstra – et lille display-belagt drejehjul, som du bruger til at vælge køreprogram. Det er lækkert.
Testbilen var ydermere spækket ed head-up-display (22.985 kroner), multikontoursæder (17.045 kroner) og den nødvendige Premium-pakke Plus (80.000 kroner), som blandt andet giver dig panoramaskydetag, parkeringspakke med bakkamera, elektrisk justerbare sæder, automatiske LED-forlygter og ekstra stort 10,25-tommers førerdisplay (syv tommer er standard). I alt var der udstyr for 193.169 kroner, hvilket løfter prisen til knap 825.000 kroner – men så mangler der heller ikke noget.
Tryk på startknappen, og den toliters turbobenziner springer i gang. Den er baseret på motoren fra A 250, men tunet og trimmet efter alle kunstens regler – og beriget med en udstødning, så du fælder en tåre. Den reagerer kvikt på speederen, takket være twinscroll-turboladeren, som giver sugemotor-kvik reaktionstid ved lave omdrejningstal og masser af power ved høje. Forhjulene bider godt i asfalten, og der er naturligvis launch control, så du kan forlade lyskrydset som om, nogen var efter dig. Sæt i gear, hold bremsen nede, giv fuld gas til omdrejningstælleren stabiliserer sig. Slip så bremsen, og du ryger derudad. Jeps, det er barnligt – men det holder aldrig op med at være sjovt.
Og så er det ikke bare en A-klasse med ekstra hestekræfter og et stylingkit. AMG-folkene har været grundige. Og især nedenunder bilen. Styretøjets udveksling er særligt tilpasset A 35, hvilket også gælder hjulophængene, som er boltet fast med stål- og ikke gummibøsninger, mens de ekstra store bremseskiver med firestemplede kalipre er hentet fra den pensionerede bombe, A 45. Under motoren sidder en kraftig stålplade for at skabe ekstra afstivning, og både fjedre, dæmpere og krængningsstabilisatorer er designet specielt til bilen. Og listen over opgraderinger fortsætter, hvilket giver en klar indikation om, at man denne gang har haft et ønske om at lave en komplet bil, der performer bredt, og er moden til at klare endnu flere heste (og jeps, der er en endnu kraftigere A 45 med over 400 hypper på vej).
Den er ganske vist ikke så hurtig som, ja – den gamle A 45, men 4,7 sekunder føles lige så hurtigt, som det jo egentlig også er. Styretøjet reagerer hurtigere og er mere vægtet end i en almindelig A-klasse, og på en eller anden måde giver det en bedre fornemmelse i håndfladerne. Og så er som sagt masser af træk. A 35 arbejder overraskende solidt fra bunden, den lille motor taget i betragtning, og når først omdrejningstælleren krydser 3.000-mærket, skyder den gennem, trafikken som friske skud fra en pistol, så snart du bare tænker på at røre pedalen. Det bedste er næsten, at den stadig er tilpas comfy og langt fra den rå og ulidelige GTI, som man umiddelbart tænker på, når snakken falder på hatchbacks med mere end 300 hypper.
Skru så knappen på rattet over i Sport, og alting bliver mere aggressivt. Spjældet i udstødningen sørger for, at den dybe brummen bliver til hidsigt vræl, og gearskiftene i den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse bliver mere kontante, mens elektronikken fordeler flere af kræfterne ud til baghjulene. Giv den så et hak mere over i Sport +, hvor ESP-systemet løsner lidt op, ligesom der tilføjes mellemgas, så det sprutter og skyder, når du går på bremsen og hakker dig ned gennem gearene, mens du finder vej ind i svinget.
Det fine arbejde med undervognen betyder, at den hverken under- eller overstyrer, men bringer dig gennem kurven på neutral vis med alle kløer i underlaget. Når asfalten er knastør, er der så herligt meget greb i fordækkene, at du kan få bagenden til at slippe i bedste GTI-stil, hvis du provokerer den. Og når det er vådt og fedtet, kan du glæde dig over firehjulstrækket, som gør det muligt stadig at køre som om, du har stjålet den.
Allright, det er ingen full-size 63’er, men den koster også under det halve. Og selvom den måske ligner en baby i flokken af AMG-modeller, er A 35 bestemt en bil for voksne. Den har udseendet, kvaliteten, lyden og præstationerne til at bære skiltet fra Affalterbach. Du må ganske vist punge ud for at udstyre den, så den står optimalt, men så har du også en ret lækker hot hatch, som er mere raffineret end Civic Type R, Focus RS og den slags – men lige så hurtig og utrolig svær ikke at holde af.
Foto: Kenneth Nguyen
. . .
Model: Mercedes-AMG A 35 4MATIC
Motor: 2,0 liter, R4, Turbo
Effekt: 306 hk v. 5.800-6.100 o/min
Moment: 400 Nm v. 3.000-4.000 o/min
0-100 km/t: 4,7 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 12,7 km/l
Pris: 631.398 kr.