Den traditionelle herregårdsvogn er blevet klassens nye udfordrer og byder sig til med forførende nordisk design og en imponerende liste af intelligente assistentsystemer. Mød den nye Volvo V90.
Solid, praktisk, trofast, pålidelig. Du kan kalde halvfjerdsernes herregårdsvogn mange ting, men sexet er ikke en af dem. Volvo har i generationer sørget for at fragte kernefamilier trygt igennem selv de mest barske nordiske vintre, men med få undtagelser har de ikke stået for de mest kulørteindslag i gadebilledet. Det er slut nu, for fabrikken er solgt til kineserne, og hvad der lignede patrioternes værste skræk, er blevet til en ny vision for det svenske mærke. Der er kommet masser af nye, spændende modeller, som tilmed ser godt ud. De oprindelige værdier er bibeholdt, men betydeligt smukkere pakket ind, og den nye V90 understreger med sit stilrene design og luksuriøse interiør ambitionerne om at kapre kunder fra Audi, BMW og ikke mindst Mercedes.
Den smukke udfordrer
Hvor forgængeren var klassens lidt nørdede praktiske gris, er V90 den nye, smukke udfordrer. Den, som de andre skønheder hader, måske fordi den på sin helt særlige måde fremstår utrolig selvsikker. Svenskernes mangeårige tradition for papkassedesign – formentlig i en joint venture med Ikea – er afløst af en nærmest coupélignende taglinje og en mere elegant, skrånende bagende, hvor de traditionelle høje baglygter er elegant bevaret.
Det pænere design æder ganske vist noget af bagagerumspladsen, men med 560 liter er V90 ikke ligefrem lille – de andre er bare endnu større. Til gengæld er bagklappen nu altid elektrisk, og stikker du foden ind under kofangeren, popper den selv op. Længere fremme har du et ganske rummeligt og komfortabelt bagsæde, som i testbilen endda er udstyret med varme (4.810 kr.), mens interiøret byder dig velkommen med det enkle, men lækre skandinaviske design, som svenskerne er blevet så dygtige til at implementere i deres køretøjer.
Du kan få V90 i fire udstyrsniveauer, og testbilen præsenterede det luksuriøse Inscription-udstyr, som bl.a. tæller eljusterbare lædersæder, digitalt instrumenthus og ikke mindst de smukke træpaneler, som ligner noget fra et passioneret snedkerværksted.
Afslappet dynamik
Det er ikke kun designet, som er mere tiltalende. V90 er også en mere dynamisk oplevelse end forgængeren, selvom der stadig er tale om en mere afslappet cruiser sammenlignet med Mercedes E-Klasse, Audi A6 og i særdeleshed den nye BMW 5-serie. Styretøjet er lettere (men strammer op, jo hurtigere du kører), og bilen krænger mere i fjedrene, men du accepterer det sjovt nok, fordi køreoplevelsen og kabinen tilsammen skaber den dér særlige afslappende selvsikkerhed. Den store iPad-lignende skærm, som troner frem på instrumentbordet, bidrager til loungefornemmelsen.
Kræfter mangler V90 ikke, selvom alle motorer nu er firecylindrede. Med 235 hk i den kraftigste diesel, D5-versionen, kommer man hurtigt ud over stepperne, ikke mindst takket være firehjulstrækket, som sikrer et godt greb på de fedtede, danske vinterveje. Skal det være endnu mere komfortabelt, fås bilen med luftaffjedring på baghjulene (38.400 kr.). Det har vores testbil ikke; til gengæld er den fyldt med andre luksuriøse features som opvarmet rat (4.550 kr.), parkeringsassistent med 360-graderskamera (37.195 kr.), panoramatag (29.888 kr.) og støjisolerende ruder i sidedørene (10.523 kr.), som sænker vindstøjen til et absolut minimum.
Vores favoritfeature er dog den omfattende hi-fi fra Bower & Wilkins med 19 (!) højttalere og en 1.400-watts forstærker, som får dig til at overveje aldrig at stige ud af bilen igen. Anlægget koster ganske vist det samme som en veludstyret Toyota Aygo, men hold nu op, hvor det lyder.
Den intelligente bil
Den første bil med en trepunktssikkerhedssele var en Volvo, og sikkerhed rangerer stadig højt på listen over mærkets værdier. Står det til svenskerne, er der i 2020 ikke længere nogen, som omkommer eller bliver alvorligt kvæstet af at køre galt i en Volvo, og derfor er den nye V90 spækket med aktive sikkerhedssystemer, alle samlet under betegnelsen IntelliSafe.
Et eksempel er den adaptive fartpilot med køassistent og Pilot Assist, der, som navnet antyder, hjælper dig med at holde bilen inden for kørebanens striber og holde afstand til den forankørende. Takket være sensorer og kameraer styrer bilen sådan set sig selv med helt op til 130 km/t., men du skal stadig have hånden på rattet.
Bilen afgiver også en alarm, hvis den på basis af dine bevægelser mener, at du har brug for en pause, og den genkender skilte og færdselstavler, der minder dig om, at du overskrider hastighedsgrænsen. V90 holder også øje med vildfarne fodgængere, løse cyklister, store dyr og standsende medtrafikanter og bremser op til fuldt stop ved hastighedsforskelle på op til 50 km/t. Inden da får du en påmindelse, så du selv kan nå at træde på pedalen – og hvis du ikke når det, klarer bilen det selv (og hvis du bliver træt af overvågningen, så slå det fra).
Ingen billig kopi
Det bedste er, at alle disse sikkerhedssystemer er standard, selv i basismodellen Kinetic, som begynder ved 585.000 kr. for en D3-diesel med 150 hk. Ønsker du testbilens 235 hk og firehjulstræk, skal du et udstyrstrin op til Momentum, og så stiger prisen til 790.000 kr. Herfra synes de ekstra 70.000 kr. for det luksuriøse Inscription-udstyr med bl.a. lædersæder, digitalt instrumenthus, 19-tommersfælge og andre features givet godt ud.
Det kan godt være, Volvo har solgt ud af arvesølvet til Kina, men det er ikke billige kopier, der kommer ud af samarbejdet. Tværtimod klæder det de nye ejere, at de kan se potentialet i ekstrem sikkerhed pakket ind i et skønt nordisk design.