Porsche har præsenteret bilen, som Michael Christensen og Co. skal bruge til at forsvare verdensmesterskabet i 2020. Og generobre magten på Le Mans…
Da Porsches motorsportsafdeling ved indgangen til 2017-sæsonen præsenterede den første 911 RSR med motoren liggende foran og ikke bagved bagakslen, havde de gang i noget rigtigt. Siden da har raceren nemlig både vundet klassikere som 24-timers Le Mans og verdensmesterskabet for sportsvogne – og begge triumfer i øvrigt med den danske fabrikskører Michael Christensen ved rattet. I alt har den centermotoriserede RSR nappet mere end 20 klassesejre i såvel WEC som andre store serier i Europa og USA. Men efter tre år er tiden kommet til en afløser.
Og fans af den rendyrkede no-bullshit-skrigende boxer kan godt ånde lettet op. Den nye 911 RSR gør nemlig fortsat brug af en sugemotor uden turbo – til gengæld bliver den med sine 4,2 liter den største sekscylindrede boxer i en Porsche 911 nogensinde. Udover motoren gemmer det nye Le Mans-våben naturligvis på et arsenal af andre opgraderinger, som skal gøre den kampdygtig de næste tre sæsoner. Ifølge Pascal Zurlinden, chef for Porsche GT Factory Motorsport, er 95 procent af bilen faktisk helt ny. De eneste komponenter, som er bragt videre fra forgængeren, skulle være forlygterne, bremsesystemet, koblingen, førersædet og enkelte dele fra undervognen.
Designet bygger fortsat på 991-versionen af 911, men kendere vil bemærke, at udstødningerne nu stikker ud foran baghjulene, og ikke som tidligere gennem diffusoren bagtil. Udviklingen af den nye RSR blev igangsat allerede i 2017, mens den første prototype blev testet på Porsche egen testbane i Weissach i august 2018. I marts måned i år samlede man fabriksteams fra både WEC- og IMSA-serien for en 30 timer lang og mere end 6.000 kilometer lang test på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig.
Den nye Porsche 911 RSR blev som ventet præsenteret i forbindelse med Goodwood Festival of Speed, og bilen vil ligeledes få sin racerdebut på de britiske øer, da første afdeling af WEC-mesterskabet afvikles på Silverstone den 1. september. Til januar indsættes yderligere to fabriksbiler i det amerikanske IMSA-mesterskab, som traditionelt åbnes med 24-timersløbet på Daytona.