driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben

Af Nikolaj Karlshøj 6. juli 2019
Af Nikolaj Karlshøj 6. juli 2019

Porsche har præsenteret bilen, som Michael Christensen og Co. skal bruge til at forsvare verdensmesterskabet i 2020. Og generobre magten på Le Mans…

Da Porsches motorsportsafdeling ved indgangen til 2017-sæsonen præsenterede den første 911 RSR med motoren liggende foran og ikke bagved bagakslen, havde de gang i noget rigtigt. Siden da har raceren nemlig både vundet klassikere som 24-timers Le Mans og verdensmesterskabet for sportsvogne – og begge triumfer i øvrigt med den danske fabrikskører Michael Christensen ved rattet. I alt har den centermotoriserede RSR nappet mere end 20 klassesejre i såvel WEC som andre store serier i Europa og USA. Men efter tre år er tiden kommet til en afløser.

Og fans af den rendyrkede no-bullshit-skrigende boxer kan godt ånde lettet op. Den nye 911 RSR gør nemlig fortsat brug af en sugemotor uden turbo – til gengæld bliver den med sine 4,2 liter den største sekscylindrede boxer i en Porsche 911 nogensinde. Udover motoren gemmer det nye Le Mans-våben naturligvis på et arsenal af andre opgraderinger, som skal gøre den kampdygtig de næste tre sæsoner. Ifølge Pascal Zurlinden, chef for Porsche GT Factory Motorsport, er 95 procent af bilen faktisk helt ny. De eneste komponenter, som er bragt videre fra forgængeren, skulle være forlygterne, bremsesystemet, koblingen, førersædet og enkelte dele fra undervognen.

Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben

Designet bygger fortsat på 991-versionen af 911, men kendere vil bemærke, at udstødningerne nu stikker ud foran baghjulene, og ikke som tidligere gennem diffusoren bagtil. Udviklingen af den nye RSR blev igangsat allerede i 2017, mens den første prototype blev testet på Porsche egen testbane i Weissach i august 2018. I marts måned i år samlede man fabriksteams fra både WEC- og IMSA-serien for en 30 timer lang og mere end 6.000 kilometer lang test på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig.

Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben

Den nye Porsche 911 RSR blev som ventet præsenteret i forbindelse med Goodwood Festival of Speed, og bilen vil ligeledes få sin racerdebut på de britiske øer, da første afdeling af WEC-mesterskabet afvikles på Silverstone den 1. september. Til januar indsættes yderligere to fabriksbiler i det amerikanske IMSA-mesterskab, som traditionelt åbnes med 24-timersløbet på Daytona.

911le mansmichael christensenporschewec
2
Facebook
Andre historier
Jan Magnussen vil overtage mesterskabsføringen i Canada
Næste historie
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It