driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm

Af Nikolaj Karlshøj 7. juli 2019
Af Nikolaj Karlshøj 7. juli 2019

En Ford GT-racer med cirka 200 heste mere end dén, der vandt Le Mans? No problemo, mi amigo. Dine våde drømme er lige gjort til virkelighed.

Ford GT er en af de mest spektakulære racerbiler, Ford nogensinde har produceret. Den lave, brede racerbil med det historiske design og legendariske ophav har vundet vigtige klassikere som 24-timersløbet på Le Mans og 24-timersløbet på Daytona, og af samme årsag er gadeversionen en af de mest attraktive supersportsvogne, du kan købe lige nu. Hvis du har penge nok, altså. Og samtidig er heldig. På fabrikken hos Multimatic i canadiske Ontario, vil der nemlig kun blive bygge 1.350 eksemplarer frem mod 2020, og med mere end 6.500 købere, har Ford været nødsaget til at sortere gevaldigt i ansøgningerne.

Men nu kommer udgaven, som topper listen med tifold. Ford GT Mark II, som blev præsenteret i forbindelse med motorsportsfestivallen Goodwood Festival of Speed, er en hyldest af de slagkraftige. Den bliver godt nok endnu mere svær at få fat, eftersom der kun vil blive bygget 45 eksemplarer – til gengæld er den en limiteret trackdayversion uden gademodellens begrænsninger. Samtidig er den også strippet for de Balance of Performance-krav, som med diverse restriktioner udligner styrkeforholdet mellem GT-bilerne i WEC-serien, IMSA-serien og på Le Mans.

Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm

Resultatet er en kick-ass-raket med 700 hestekræfter, hvilket er omkring 200 heste mere, end racerbilen udvikler. Motoren er den samme 3,5-liters turbo-V6, men befriet for begrænsninger af enhver art. Dette gælder også bilens aerodynamik, og med en gigantisk hækvinge og frontspoiler, skulle bilen udviklet omkring 400 procent kraftigere downforce end gadeversionen. Desuden er vægten barberet med 150 kilo ved at fjerne en masse hightech og software, som er udviklet til at gøre gadeversionen brugbar for ikke-racerkørere (så som aktiv undervogn, køreprogrammer, infotainmentsystem, stereoanlæg, airbags og den slags), og i stedet er den spækket med hardcore og ikke mindst kostbare undervognskomponenter fra racerbilen.

Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm
Ford GT Mk II: 700-hestes trackdaydrøm

Prisen? 1,2 millioner dollars. Altså knap otte millioner danske kroner. Og du kan nok regne med, at alle 45 eksemplarer allerede har fundet en ejer.

daytonafordford gtle mans
2
Facebook
Andre historier
Se billederne: Porsches nye Le Mans-våben
Næste historie
Jan Magnussen i Canada: Frustrerende søndag på racerbanen

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It