En Ford GT-racer med cirka 200 heste mere end dén, der vandt Le Mans? No problemo, mi amigo. Dine våde drømme er lige gjort til virkelighed.
Ford GT er en af de mest spektakulære racerbiler, Ford nogensinde har produceret. Den lave, brede racerbil med det historiske design og legendariske ophav har vundet vigtige klassikere som 24-timersløbet på Le Mans og 24-timersløbet på Daytona, og af samme årsag er gadeversionen en af de mest attraktive supersportsvogne, du kan købe lige nu. Hvis du har penge nok, altså. Og samtidig er heldig. På fabrikken hos Multimatic i canadiske Ontario, vil der nemlig kun blive bygge 1.350 eksemplarer frem mod 2020, og med mere end 6.500 købere, har Ford været nødsaget til at sortere gevaldigt i ansøgningerne.
Men nu kommer udgaven, som topper listen med tifold. Ford GT Mark II, som blev præsenteret i forbindelse med motorsportsfestivallen Goodwood Festival of Speed, er en hyldest af de slagkraftige. Den bliver godt nok endnu mere svær at få fat, eftersom der kun vil blive bygget 45 eksemplarer – til gengæld er den en limiteret trackdayversion uden gademodellens begrænsninger. Samtidig er den også strippet for de Balance of Performance-krav, som med diverse restriktioner udligner styrkeforholdet mellem GT-bilerne i WEC-serien, IMSA-serien og på Le Mans.
Resultatet er en kick-ass-raket med 700 hestekræfter, hvilket er omkring 200 heste mere, end racerbilen udvikler. Motoren er den samme 3,5-liters turbo-V6, men befriet for begrænsninger af enhver art. Dette gælder også bilens aerodynamik, og med en gigantisk hækvinge og frontspoiler, skulle bilen udviklet omkring 400 procent kraftigere downforce end gadeversionen. Desuden er vægten barberet med 150 kilo ved at fjerne en masse hightech og software, som er udviklet til at gøre gadeversionen brugbar for ikke-racerkørere (så som aktiv undervogn, køreprogrammer, infotainmentsystem, stereoanlæg, airbags og den slags), og i stedet er den spækket med hardcore og ikke mindst kostbare undervognskomponenter fra racerbilen.
Prisen? 1,2 millioner dollars. Altså knap otte millioner danske kroner. Og du kan nok regne med, at alle 45 eksemplarer allerede har fundet en ejer.