Den nye BMW M8 er gadeversionen af bilen, som lige om lidt skal forsøge at vinde 24-timers Le Mans. Og som byder på 625 hestekræfter i Competiton-udgaven.
Jeps, 625 hestekræfter. Akkurat som BMW M5 Competition, som deler drivline med M8. Det betyder, at den er udstyret med 4,4-liters V8 med biturbo, ottetrins automatgearkasse samt firehjulstræk, som kan frakobles, så alle kræfter sendes til baghjulene. Men hvor M5 er en firedørs sedan, er M8 en potent coupé, som desuden fås som cabriolet.
Og så er den selvfølgelig spækket med teknologiske sager. Trykker du på den nye Setup-knap, får du på skærmen en oversigt over alle de ting du kan ændre på – fra motorkarakteristikken, lyden fra de fire sort udstødninger, gearkassen, den adaptive undervogn, styretøjet, firehjulstrækket og bremserne. Der findes naturligvis en række forprogrammerede standardopsætninger, men du kan også gemme din helt personlige sammensætninger.
Der er også en M-knap på midterkonsollen, hvor du kan ændre på opsætningen i assistentsystemerne (ESP, aktiv bremsehjælp og den slags), på layoutet i det digitale instrumenthus samt head-up-displayet. Du kan vælge Road og Sport, og med Competition-pakken er der desuden en rendyrket Track-opsætning, hvor den meste hjælp forsvinder.
Åh, ja og så sender M8 Competition dig fra nul til 100 kilometer i timen på 3,2 sekunder, mens den rammer 200 på 10,6 sekunder (eller 3,3 og 11,1 sekunder, hvis du vælger cabrioletversionen). Topfarten er vanlige 250 kilometer i timen, men med M Driver’s Package løftes den til 305. Og har du forelsket dig i de sexede former, men også har brug for de to praktiske bagdøre, som M5 altid giver dig, så tag den med ro, for der er også en firedørs M8 Gran Coupé på vej…