Med 420 hestekræfter fra en fireliters, sekscylindret sugeboxer har Porsche skabt den Cayman, du indtil nu ikke har turdet drømme om.
Cayman har sit eget lille puritanske publikum, som vægter performance endnu højere end selv majoriteten af 911-ejere. Med motoren i midten (ligesom den seneste generation af Porsches Le Mans-racer, 911 RSR) byder den på køreegenskaber, som får trackdaytyper til at fælde tårer. Og så har det i årevis været en offentlig hemmelighed, at årsagen til, at Porsche har været forsigtige med at give den lille coupé alt for meget power skyldes, at den ret beset ville gøre livet surt for GT3-ejere.
Men nu er der omsider åbnet for sluserne, for med 718 Cayman GT4 ser det ud til, at ingeniørerne i Weissach har fået lov til at gå amok. Den sekscylindrede sugeboxer er tilbage mellem sæderne og bagakslen (i stedet for den firecylindret turbo fra de andre 718-versioner), og med fire liter og 420 hestekræfter (35 heste mere end forgængeren) er der tale om den største og kraftigste i en Cayman nogensinde. Nul til hundrede klares på 4,4 sekunder, og først ved 304 kilometer i timen siger den stop.
Og jeps, den sekstrins gearkasse skal naturligvis betjenes med hånden og den blandt sportsvogne efterhånden sjældne pedal til venstre for bremsen, som kaldes en kobling. Automatisk mellemgas er standard, men der er en knap, så du kan slå det fra og klare hæl-tå-øvelsen selv.
Undervognen låner, ligesom første generation af Cayman GT4, igen elementer fra 911 GT3, men denne gang er der tale om anden generation af 991-modellen. Adaptive PASM-dæmpere er standard, og den står 30 millimeter lavere end en almindelig 718 Cayman. Samtidig kan du justere undervognen på en række punkter som toe, camber og krængningsstabilisatorer.
Indenfor er der er lille, tykt, kompakt rat svøbt i Alcantara og et gabende tomt hul dér, hvor du ellers finder infotainmentsystemet. Og så kan du naturligvis udstyre din 718 Cayman GT4 med keramiske bremser, skålsæder i kulfiber og den for Porsches GT-modeller sædvanlige Club Sport Package med sikkerhedsbur, brandslukker og sekspunktssele til føreren.
Åh, ja – og så skulle omgangstiden på Nürburgring være reduceret med 10 sekunder, hvilket giver en runde på den 20,8 kilometer lange racerbane på under syv minutter og 30 sekunder.