driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Porsche 718 Cayman GT4 er en gaderacer sendt fra himlen

Af Nikolaj Karlshøj 18. juni 2019
Af Nikolaj Karlshøj 18. juni 2019

Med 420 hestekræfter fra en fireliters, sekscylindret sugeboxer har Porsche skabt den Cayman, du indtil nu ikke har turdet drømme om.

Cayman har sit eget lille puritanske publikum, som vægter performance endnu højere end selv majoriteten af 911-ejere. Med motoren i midten (ligesom den seneste generation af Porsches Le Mans-racer, 911 RSR) byder den på køreegenskaber, som får trackdaytyper til at fælde tårer. Og så har det i årevis været en offentlig hemmelighed, at årsagen til, at Porsche har været forsigtige med at give den lille coupé alt for meget power skyldes, at den ret beset ville gøre livet surt for GT3-ejere.

Men nu er der omsider åbnet for sluserne, for med 718 Cayman GT4 ser det ud til, at ingeniørerne i Weissach har fået lov til at gå amok. Den sekscylindrede sugeboxer er tilbage mellem sæderne og bagakslen (i stedet for den firecylindret turbo fra de andre 718-versioner), og med fire liter og 420 hestekræfter (35 heste mere end forgængeren) er der tale om den største og kraftigste i en Cayman nogensinde. Nul til hundrede klares på 4,4 sekunder, og først ved 304 kilometer i timen siger den stop.

Og jeps, den sekstrins gearkasse skal naturligvis betjenes med hånden og den blandt sportsvogne efterhånden sjældne pedal til venstre for bremsen, som kaldes en kobling. Automatisk mellemgas er standard, men der er en knap, så du kan slå det fra og klare hæl-tå-øvelsen selv.

Undervognen låner, ligesom første generation af Cayman GT4, igen elementer fra 911 GT3, men denne gang er der tale om anden generation af 991-modellen. Adaptive PASM-dæmpere er standard, og den står 30 millimeter lavere end en almindelig 718 Cayman. Samtidig kan du justere undervognen på en række punkter som toe, camber og krængningsstabilisatorer.

Indenfor er der er lille, tykt, kompakt rat svøbt i Alcantara og et gabende tomt hul dér, hvor du ellers finder infotainmentsystemet. Og så kan du naturligvis udstyre din 718 Cayman GT4 med keramiske bremser, skålsæder i kulfiber og den for Porsches GT-modeller sædvanlige Club Sport Package med sikkerhedsbur, brandslukker og sekspunktssele til føreren.

Åh, ja – og så skulle omgangstiden på Nürburgring være reduceret med 10 sekunder, hvilket giver en runde på den 20,8 kilometer lange racerbane på under syv minutter og 30 sekunder.

caymancayman gt4porsche
1
Facebook
Andre historier
Jan Magnussen efter Le Mans: “Svært at acceptere sådan et nederlag”
Næste historie
Mikkel Mac sikrede både dobbeltsejr og mesterskabsføring på Le Mans

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It