driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her

Af Nikolaj Karlshøj 25. april 2019
Af Nikolaj Karlshøj 25. april 2019

Elektrisk boost får din Carrera til at gøre livet surt for en 911 Turbo. Og du behøver ikke undvære den sprøde lyd fra boxermotoren.

Jeps, der er en hybriddrevet 911 på vej. Vi ved allerede, at drivlinen den nye 992 er forberedt til en elektrisk motor, men vi ved ikke, hvornår Porsche er klar med den. Kan du ikke vente, er der imidlertid hjælp at hente hos det amerikanske firma Vonnen, som har udviklet en elmotor, som kan integreres mellem motor og gearkasse i din 911. Det lyder muligvis for godt til at være sandt, men flere store medier har allerede kørt bilen, og tilbagemeldingerne er overraskende positive.

Det skyldes måske, at en af bagmændene er indehaveren af Elephant Racing – amerikanske Porsche-entusiasters foretrukne leverandør af stumper og reservedele til alle modeller fra det tyske sportsvognsmærke – mens teamet af udviklere består af tidligere ingeniører fra Tesla. Samtidig har Vonnen hjemme i Silicon Valley, som er et arnested for tech-virksomheder med store ambitioner.

Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her
Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her
Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her
Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her

Selve elmotoren tilføjer blot 26 millimeter ekstra gods mellem den sekscylindrede boxer og gearkassen, og dertil kommer en batteripakke, placeret i bunden af bagagerummet, samt et kølesystem, noget software og nogle kabler. Opladningen af batterierne sker mens du kører, hvilket betyder, at du ikke skal lade bilen op med en ledning, og hele systemet tilfører 77 ekstra kilo på vægtskålen. Til gengæld får du 150 ekstra hestekræfter, hvilket hæver det samlede output for en 911 Carrera fra 991-generationen til 500 hestekræfter. Og sænker 0-100-tiden til noget i omegnen af tre sekunder.

Folkene bag siger selv, at hybridkittet ikke er skabt for at gøre en 911 mere økonomisk, men derimod for fornøjelsens skyld. Ikke desto mindre er det en ret smart genvej til præstationer i 911 Turbo-niveau, uden at ændre på bilens forbrug og CO2-udledning – hvilket de som bekendt er enormt glade for i Californien. Endnu mere genialt er det, at kittet skulle kunne tilpasses enhver 911 fra alle generationer – helt tilbage til de luftkølede klassikere fra tresserne og halvfjerdserne.

Og så har de naturligvis udviklet en applikation, så du kan styre elmotoren fra din smartphone. Du kan eksempelvis slå den helt fra, så den kun hjælper med at sætte bilen i gang – eller du kan køre den over på ’Overboost’, hvor en ganske almindelig basis-Carrera forvandles til noget, der kan give en 911 Turbo sved på panden. Du vælger således selv, hvor meget, og hvornår elmotoren skal supplere boxermotoren med ekstra power.

Prisen? Dén er det kritiske punkt, for indtil videre kræver Vonnen 75.000 dollars, svarende til lidt over en halv million kroner, for konverteringen. Desuden siger det sig selv, at systemet formentlig kræver et hav af godkendelser, før det kan tages i brug andre steder end i Californien. Ikke desto mindre er der tale om en umiddelbart ret vellykket forsøg på at skabe en ret tjekket hybriddrevet version af en Porsche 911 – før Porsche selv gør det.

911hybridporsche
0
Facebook
Andre historier
Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster
Næste historie
Mikkel Jensen på Nürburgring: Udfordrer Nordsløjfen igen-igen

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It