driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSREVIEWS

Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster

Af Nikolaj Karlshøj 24. april 2019
Af Nikolaj Karlshøj 24. april 2019

Cayennes lillesøster er ikke længere helt ung, men Macan gør det fortsat utroligt godt. Især efter et facelift, som med små tricks har gjort den alsidige Porsche endnu mere attraktiv.

Da Macan blev introduceret i 2012, var det på en Audi-platform, som allerede havde nogle år på bagen. Det forhindrede dog ikke ingeniørerne fra Zuffenhausen i at skabe en formidabel SUV, som både kunne tage dig mere offroad, end du nogensinde fik brug for, og stadig opføre sig som den sportsvogn, som enhver model med Porsche-logoet på hjelmen forpligter sig til. Og så rummer den ikke mindst fem personer plus en del bagage og ser ganske tjekket ud med en tagboks.

Det er ikke forkert at sige, at Macan var så god, som den kunne blive, allerede da den blev præsenteret, hvilket måske er årsagen til, at du skal knibe øjnene godt sammen for at spotte nyhederne på den faceliftede udgave. Men de er der.

Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster
Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster
Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster
Anmeldelse: Macan er stadig Cayennes frække lillesøster

928-baglygterne er væk

Og du ser dem bedst bagfra, hvor Macan nu gør sig til med en lysende LED-stribe, som forbinder baglygterne og prydes af Porsche-bogstaver – akkurat som på 911, Cayenne, Panamera med mere. Det ser cool ud, selv om jeg nok var mere vild med de oprindelige baglygter, der gav associationer til halvfjerdsernes mægtige 928. Foran er de karakteristiske firepunkts LED-lygter nu standard, mens en nydesignet frontspoiler med større luftindtag på en eller anden måde får Macan til at synes bredere og mere glubsk. Og så er der nye farver på kortet – for eksempel den friske Miami Blue, som ses på billederne, og som jeg ville ønske, nogle flere ville vælge frem for sølv eller sort.

Nå, men stig så ind og grib fat i det nye GT-sportsrat, hvorfra du nu kan vælge køreprogram med den praktiske, integrerede drejeknap med Sport Response-funktion i midten. Og nu vi taler knapper, så findes der stadig en hel del af disse i Macan, hvilket ikke gør mig noget i en verden, hvor alt skal være glat og trykfølsomt. Gearvælgeren sidder, hvor den plejer, mens ventilationsdyserne er flyttet nedad for at gøre plads til en større og bredere skærm på hele 10,9 tommer (eller lidt mindre end mit første fjernsyn).

Infotainmentsystemet har naturligvis fået en overhaling og byder på nye funktioner så som Traffic Jam Assist, som gør, at du ikke får lyst til at skyde dig selv, når du ender i en kø. Samtidig er der nu et simkort installeret i enhver Macan, hvilket betyder, at den altid er online (hvilket netop gør det muligt at undgå trafikpropper), ligesom en såkaldt Offroad Precision App gør det muligt at nørde rundt i din offroad-kørsel og blive bedre til dén slags.

Glæd dig til GTS. Og Turbo

Men en Macan er nu sjovest på tør, solvarm asfalt af den slags, som du finder i rigelige mængder på Mallorca uden for sæson. Præcis dér, havde Porsche valgt at præsentere den nye SUV, og på den kurvede rute henover den spanske ferieø beviste Macan, at den stadig sætter standarden i en klasse, som stadig vokser. Den 245-hestes basismodel leverer, lidt pudsigt, mindre power end forgængeren, men de syv færre hestekræfter mærkes ikke.

Man kan muligvis nøjes, men det bør man ikke i en Porsche, og derfor er S-versionen med 345 hestekræfter fra en treliters V6-turbo bestemt at foretrække. Her leveres den punch af lyd og kræfter, som man forventer af en Porsche med kæk attitude. Selvom du sidder helt oppe i skyerne sammenlignet med en lille, lav Cayman, får du samme analog fornemmelse i ryg og håndflåder, når du angriber og forlader kurverne, og det er dét, som Porsche kan. Selv med en konstruktion, som immervæk er mere end 10 år gammel og synger på sidste vers. Netop derfor vil vi at tekniske årsager ikke se nogen hybridversion af den nuværende Macan, og Porsche er som bekendt gået helt væk fra diesel. Til gengæld kan vi forvente en GTS med endnu mere sportslig attitude – og naturligvis en Turbo med et stykke over 400 hestekræfter, hvilket for alvor gør lillesøster til en vild krabat…

. . .

Model: Porsche Macan S

Motor: 3,0 liter, V6, turbo
Effekt: 354 hk v. 5.400-6.400 o/min
Moment: 480 Nm v. 1.360-4.800 o/min
Transmission: 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, firehjulstræk
0-100 km/t: 5,1 sekunder
Tophastighed: 254 km/t
Forbrug: 11,2-11,6 km/l
Pris: 1.169.202 kr.

macanporsche
0
Facebook
Andre historier
Flying Huntsman Longnose: En Defender, som den burde være
Næste historie
Kan du ikke vente på en Porsche 911 Hybrid? Så er løsningen her

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It