Den nye Supra er en Toyota, der vil battle med Porsche. Men skal man slå de store drenge, må man have hjælp, og det har japanerne fået – af BMW.
Japanerne er uhyggeligt effektive, men på visse områder tilsyneladende absurd langsomme. Da den sidste udgave af den seneste Supra trillede af samlebåndet, var der endnu ikke noget, som hed en iPhone. Det siger lidt om, hvor mange år, vi har skullet vente på en afløser for modellen, der var kongen af grillbaren i firserne og blev tunerfolkets yndling i halvfemserne. For så at forsvinde – indtil nu, hvor femte generation er sluppet løs.
Er den lige så ekstrem, som vi husker forgængeren, der blev udødeliggjort i The Fast and the Furious? Næppe. Husk på, at 300 hestekræfter var ren magi i 1993, og med sin gigantiske hækspoiler lignede Supra noget, du skulle have flycertifikat for at styre. Den var så langt fra den lokale Toyota-forhandler, som den kunne være. En eksotiker, med andre ord. Og en af dem, der kunne holde til noget, hvilket skabte en kult omkring bilen, der kunne tunes til ukendelighed uden at springe i luften. En kult, som Toyota efter sigende selv håber, vil tage imod den nye generation.
Store forventninger har det med at være svære at indfri, og forventer man en eksplosiv galning af en superbil af den nye Supra, bliver man nok skuffet. Tænder man derimod på en veltrimmet, topersoners Cayman-killer med baghjulstræk og ingeniørarbejde, som afspejler, at den har taget syv år at udvikle, er man nok mere på sporet. Den er resultatet af et jointventure mellem Toyota og BMW, som leverer den sekscylindrede rækkemotor, som japanerne ikke længere selv producerer – men ikke som GT86, der praktisk talt er en Subaru. Supra er mere ambitiøs. Den deler ganske vist platform, akselafstand og drivline med den nye BMW Z4, og de produceres begge hos Magna-Steyr i Østrig, men de er ifølge begge producenter udviklet hver for sig.
Det gælder også designet, hvor den åbne Z4 og den lukkede Supra ikke ligner noget, som nogensinde har været i familie. Z4 er typisk BMW med lidt mere swung. Supra er en blandet pose løjer med sine bagskærme, der sender tankerne i retning af Ferrari 250 GTO fra tresserne. Eller double-bubble-taget, som ligner et plagiat fra Zagato, men i virkeligheden er en hilsen til Toyota 2000 GT fra 1967. Fronten ligner noget, der vil æde en Cayman, og bagtil popper to udstødninger ud gennem diffuseren. Ingen tvivl om, at de allerede er ved at lave nogle heftige stylingkits til den ude i Kina.
Og så er den befriende oldschool i en tid, hvor selv Porsche har hugget to cylindre af deres Cayman. I Supra kommer de 340 hestekræfter og 500 Newtonmeter kommer fra en sekscylindret rækkemotor med turbo (jeps, ligesom i forgængeren), som via en ottetrins automatgearkasse sender dig fra 0-100 kilometer i timen på 4,3 sekunder. Baghjulstræk, natürlich. Og en lyd, der ifølge denne video lover godt. Andre motorvarianter er endnu ikke bekræftet, men Z4 fås allerede med en firecylindret turbo med 197 og 258 hestekræfter. Og så mangler vi bare den obligatoriske M-version, der i Supra-trim for alvor kunne løfte noget af det, som gjorde forgængeren furious…
Interesseret? Priserne kendes endnu ikke, men den danske Toyota-importør har allerede givet dig mulighed for at forhåndsreservere end af de 900 eksemplarer, som i første omgang leveres i Europa. Du skal blot betale et depositum på 15.000 kroner og krydse fingre. Tjek her.