Bravo! Sekscylindret boxermotor tilbage i de nye 718 GTS-modeller fra Porsche, som med 400 hestekræfter og manuel gearkasse ligner en gave til entusiasterne.
Downsizing? Ikke lige i det her tilfælde. GTS-modellerne har i årevis stået for de mest sportslige versioner af basismodellerne på tværs af mærkets modelprogram – men da GTS-versionerne af Cayman og Boxster i 2017 fik byttet den sekscylindrede boxermotor ud med en mere brændstofvenlig, men også mindre og knap så buldrende firecylindret med turbo, var der en del frustrerede fans, som fik lyst til at sende missiler mod hovedkvarteret i Zuffenhausen. Og topcheferne har tilsyneladende taget kritikken til sig – for nu er der igen seks propper tilbage i 718 GTS.
Der er endda tale om den fireliters suge-boxer, som hidtil kun har været mulig at få i de kostbare 718 Boxster Spyder og Cayman GT4. Med 400 hestekræfter ligner det årets nyhed til entusiasterne, ikke mindst fordi, at modellerne – i hvert fald til at begynde med – kun fås med sekstrins, manuel gearkasse. Med 4,5 sekunder fra 0-100 og en topfart på lige under 300 i timen er der lagt i kakkelovnen til en god dag på landevejen, og pakken er som altid inklusive sportsudstødning, 20 millimeter lavere undervogn med adaptive dæmpere, aktive motorophæng, sportsdifferentiale, mørke 20-tommersfælge og et generelt sort tema i den læder- og alcantara-beklædte kabine, hvor den røde omdrejningstæller lyser op.