Bentley har eksisteret i 100 år, og det fejres med dette bæredygtige bud på, hvordan den ultimative Grand Tourer ser ud i 2035.
Der er naturligvis tale om et koncept af den slags, som indtil videre kun eksisterer i rampelyset. Men hold da op, et koncept. EXP 100 GT, der som navnet antyder, hylder 100-året for Bentley, er et syret bud på, hvordan en luksuscoupé fra det britiske mærke vil se ud i 2035. Den er ikke overraskende eldrevet, og de fire motorer yder tilsammen 1.500 Newtonmeter, hvilket sikrer en 0-100-tid på mindre end 2,5 sekunder og en topfart på 300 emissionsfrie kilometer i timen.
Den er gigantisk med sin 5,8 meter i længden og 2,4 meter i bredden, og selv om den ligner en todørs coupé, er den i virkeligheden en firepersoners limousine med kæmpe saksedøre og angiveligt mere kabineplads end i en Flying Spur. Du kan selv køre den, men den kan også køre selv. Vælger du sidstnævnte, folder rattet sig væk, og forsæderne kører tilbage for at give endnu mere loungestemning. Der er imidlertid også to separate bagsæder, som kan poppe frem efter behov. Taget er fuldt panorama, hvilket gør fornemmelsen af kæmpekabine endnu større.
Og netop kabinen er et paradis for såvel luksusaficionadoen som klimaforkæmperen. Der er nemlig gjort brug af bæredygtige materialer som træpanelerne, der er lavet af 5.000 år gammelt mosetræ injiceret med kobber (jeps, det er sofistikeret – og omkring 10 gange dyrere end traditionelt ædeltræ). Læderet skulle stamme fra køer, som i forvejen har måttet lade livet i kødindustrien, mens det kunstige læder på bagsæderne er skabt af et restprodukt fra fremstilling af vin. Selv lakken er fremstillet af et affald fra risproduktion. Og således kan man fortsætte.
Forrest og bagest er bilen udsmykket med LED-teknologi, der forvandler de traditionelle lygter til et pulserende lysshow, som reagerer på objekter, der nærmer sig bilen, hvilket skulle give en oplevelse af, at bilen er levende. Og så kan den køre 700 kilometer på en fuld opladning – og skal blot bruge 15 minutter på at lade op til 80 procent af batteriet kapacitet.