Mærket, der gjorde dieselmotoren sexet, er klar med en opdateret version af A4, som skal tage kampen op mod den storsælgende C-klasse og en dugfrisk 3-serie. Drive It har været bag rattet af den indtil videre hurtigste version, som skaber frygt på motorvejen.
De tror stadig på diesel nede i Ingolstadt. Det er interessant. Og egentlig ikke så overraskende, eftersom mærket med de fire ringe op gennem nullerne brugte milliarder af euro på at gøre TDI sexet. Først vandt de Le Mans. Så vandt de Le Mans med en dieselmotor. Det blev sporty at køre diesel, og der sidder uden tvivl stadig nogle frustrerede Audi-ingeniører i motorsportsafdelingen og syder over, at man pludselig en dag nedlagde hele LMP1-programmet, bedst som man var ved at true Porsche på antallet at Le Mans-titler (for senere at kaste sig over det elektricificerede Formel E, der stadig er lidt som at se travløb med æsler). Det er meget vel disse folk, som i arrigskab har overbevist bestyrelsen om, at hele S-programmet satme skal køre på diesel.
Det kan vi godt lide. Det betyder nemlig, at den nye S4 er beriget med den sublime treliters diesel med turbo og kompressor, som vi allerede har set i SQ5, S6 og S7 Sportback (yderpunkterne S3 og S8 kører fortsat på benzin). Vi har at gøre med en V6 med en enkelt turbo, som spoles i gang af en elektrisk drevet kompressor, der accelererer fra nul til 65.000 omdrejninger i minuttet på lige omkring 300 millisekunder. Denne snedighed eliminerer turbotøven og gør det samtidig muligt at placere en endnu større turbolader mellem cylinderrækkerne, hvilket sender effekten op på 347 hestekræfter. Jeps, det er ganske vist en smule mindre end forgængeren – men de 700 newtonmeter fra 2.500 omdrejninger i minuttet er til gengæld væsentligt kraftigere.
Sagerne er indhyllet i et ekstra kraftfuldt 48-voltssystem, som, udover at yde ‘instant power’ til el-kompressoren, også anvender bremseenergien til at genoplade det luftkølede litium-ion-batteri, som ligger under bagagerummet og er med til at sænke forbruget og gøre det muligt at køre endnu længere mellem pitstoppene. Det er ingeniørkunst på højt plan. “Immediatley and whenever ze driver wants it,” som Audi-ingeniøreren med klassisk tysk accent og meget stramt slips så fint beskriver leveringen af power under pressemødet.
Og tak da lige skæbne, den er kvik. Nul til hundrede på 4,8 sekunder (4,9 sekunder, hvis du vælger stationcarversionen) og mellemaccelerationer fra en anden verden. Præsentationen af S4 var henlagt til det gudesmukke Sydtyrol, hvor Italien og Østrig blender ind i hinanden, og hvor både herlige bjergveje og brede motorveje snor sig gennem landskaberne. Vælg Comfort blandt køreprogrammerne og nyd en fast, men comfy Autobahn-krydser, der altid er frisk på en ondskabsfuld overhaling. Eller skift til Dynamic, hvor det hele strammer til, hvor gearskiftene i den ottetrins automatgearboks får lidt mere kant, og hvor udstødningen brummer lidt ekstra.
Faktisk lyder den ret lækkert. Den nye S4 har naturligvis ikke forgængerens finpolerede benzinsnerren, men den dybe, growlende diesel matcher så glimrende bilens punchy karakter. Den trækker solidt fra bunden, men du skal alligevel over et par tusinde omdrejninger i minuttet, før der sker noget, hvilket i min verden giver den sådan en herlig oldschool personlighed. I vinduet mellem 2.500 og 3.500 omdrejninger er der ikke meget, som kan følge med S4. Det er lige dér, du gerne vil møde en 911. Især opad bakke. Så skal du se en Porsche-ejer gå i panik.
Selvom bilerne i A4-klassen er vokset med årene, er S4 stadig en adræt køremaskine sammenlignet med de større og tungere S6 og S7 Sportback. Du mærker uden tvivl vægten, når du børster farten af ind i svingene, men bremserne med 375 millimeter store skiver og seksstemplede kalipre på forhjulene er tilsvarende effektive, og motoren er med tiden rykket så langt bagud, at bilen ikke længere føles næsetung. Trods det massive moment kan du gå direkte fra bremsen til gassen i de snævre kurver og mærke, hvordan kræfterne fordeles mellem alle fire hjul uden at vige fra sporet. I gamle dage var du fortsat ind i klippevæggen inden du kunne nå at sige ‘understyring’.
Den strammere S-undervogn er 23 millimeter lavere end standard, og testbilen var desuden udstyret med adaptive dæmpere. Du bør umiddelbart kunne nøjes med standardundervognen, for med mindre underlaget er overfladehandlet med et strygejern, fungerer det hele bedst med undervognen i Comfort og resten i Dynamic (du kan selv sammensætte din favoritopsætning). Styretøjet kunne savne lidt tyngde, men med dynamisk styretøj (som også er ekstraudstyr) hjælper det på sagerne. Specificerer du den desuden med sportsdifferentiale og baghjulsstyring, æder den sving med imponerende appetit.
Kabinen er Audi, når det bedst med en udsøgt blanding af aluminium, læder og alcantara. Der er en ny udgave af det digitale instrumenthus, hvor du kan skifte til ‘S mode’, hvor omdrejningstælleren tager centerposition, ligesom Formel 1-lignende shift lights angiver det optimale tidspunkt at skifte gear. Der er også olietemperaturmåler, turbotrykmåler og ikke mindst et stopur, hvis du skulle forvilde dig ind på en racerbane. Skærmen i midten, hvorfra du styrer infotainmentsystemet og har overblik over køreprogrammer med videre, er vokset i størrelse, og du sidder i glimrende sportssæder, som kan opgraderes til ekstra dybe sæder med integrerede nakkestøtter.
Og så har vi ikke engang nævnt, at S4 omsider har fået det nødvendige bad-ass-look, som en 347-hestes firmabil bør have. De nye markeringer henover skærmene, som giver associationer til firsernes Audi Sport Quattro, er faktisk en del af det omfattende facelift og ses også på de civile udgaver af A4, mens frontspoileren med bikube-gitteret og de ekstra store pluskæber er eksklusivt for S4. Der er 18-tommers-fælge, LED-forlygter, alu-dekorerede spejle og ditto tagrælinger på stationcarversionen, og ud under bagspoileren stikker de obligatoriske fire udstødninger.
Selvom S4 ikke skorter på de dynamiske talenter, synes den frem for alt være skabt til yderste spor på motorvejen, hvor det massive moment giver karakter. Det er bilen, som får Kassel-bakkerne til at virke som små flyvehop. Og som giver dig lyst til at køre til Alperne hver fredag.
. . .
Model: Audi S4 TDI
Motor: 3,0 liter, V6, turbodiesel
Effekt: 347 hk v. 3.850 o/min
Moment: 700 Nm v. 2.500-3.100 o/min
0-100 km/t: 4,8 sekunder (stationcar: 4,9 sek.)
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 15,9-16,1 km/l (stationcar: 15,9 km/l)
Pris: Ukendt