Den nye coupé fra Mercedes mikser E-Klassens fortræffelige teknologi med det mest sexede design, vi længe har set fra den tyske gigant.
At se den nye Mercedes E-Klasse coupé rulle gennem gaden er som at betragte en veldrejet skønhed bevæge sig kælent forbi bordet med gentlemen. De sexede former trækker blikke til sig, instinkterne tager over, og det rationelle bliver irrationelt. Og en coupé er irrationel. Den er dyrere, mindre praktisk, og den har mindre plads. Men er den skabt rigtigt, kan den forføre dig, rykke ved dine følelser og pirre dine sanser.
En ægte E-Klasse
At kalde nyheden for en E-Klasse med to færre døre er teknisk set korrekt, men samtidig lige let nok. E-Klassen er en velskabt sedan – som coupé er den en gudinde. Samtidig er den en tilbagevenden til de gamle dyder, som forsvandt i halvfemserne, da man fandt på at bygge E-Klasse coupé på en modificeret C-Klasse i håb om at gøre den mere sportslig.
Den nye coupé er igen en ægte E-Klasse, bygget på samme platform som limousinen og dermed også med al den teknologi, som mærket fra Stuttgart kan præstere. Nyheden er ikke så kompakt og skarpt skåret som C-Klassen – ej heller pompøs og dekadent som S-Klassen. Den er en elegant og velskabt mellemting, som har lidt af det hele og samtidig hylder de klassiske dyder fra tresserne og halvfjerdserne, da den franske designer Paul Bracq skabte nogle af de mest stilfulde og elegante design i Mercedes-historien – bl.a. den allerførste E-Klasse coupé.
Klassens smukkeste interiør
Indenfor er alt som i E-Klassen, hvilket betyder, at du er omringet af klassens smukkeste interiør, og det giver en helt særlig fornemmelse i fingerspidserne, når du lader dem glide hen over det sorte, åbenporede asketræ. Du sidder lidt lavere og lidt mere tilbagelænet i de klimatempererede sæder, ligesom de vintageagtige, turbineformede ventilationsdyser også er forbeholdt coupéen.
Mercedes har ofte gjort noget ud af, at E-Klasse coupé er skabt til fire personer, og med tiden er der faktisk blevet ret god plads på bagsædet, hvor undertegnedes 176 centimeter nemt finder sig til rette. I virkeligheden er det irrelevant, for ingen køber en coupé for bagsædets skyld. Coupé er et egoistkoncept, og du vil i sagens natur helst have bilen for dig selv. Den har kortere akselafstand, undervognen er lavere, og sporvidden bredere. Desuden er styretøjet strammere, og den opfører sig i det hele taget mere dynamisk end en almindelig E-Klasse, uden at komforten er gået fløjten.
Dynamisk – og med kongelig komfort
Trods de velvoksne dimensioner lærer du hurtigt at placere bilen præcist i kurverne på de smalle, krøllede landeveje, men det er på de lange, lige stræk, modellen er bedst. Især når den som testbilen er udstyret med luftundervogn, der leverer en kongelig komfort og samtidig er i stand til at holde det store, smukke karrosseri bedre i ro, når du bliver frejdig.
Vi kørte en E 400 coupé, som er den foreløbige topmodel, indtil de obligatoriske AMG-versioner slippes fri. Den treliters turbomotor fås allerede i et hav af Mercedes-modeller, og heller ikke i denne nye coupé skuffer den. 333 hk er sådan set ikke skrækindjagende i en tid, hvor den kraftigste E-Klasse fås med 612 heste, men det er nu rigeligt til både at eksekvere 0-100 km/t. på 5,3 sekunder og skyde en topfart på 250 km/t. gennem Europa på vej til Middelhavet.
Den veltrimmede V6 er sprød og vrælende, når du lader speederen dumpe tungt i gulvet, men ellers forholder den sig afdæmpet og småbuldrende i baggrunden – akkurat som det bør være i en luksuriøs coupé.
Gearkassen veksler blødt og nærmest umærkbart de ni (!) trin, og du kan med den lille aluminiumsknap skifte køreprogrammet til Sport eller Sport Plus, hvis du ønsker en mere formel 1-agtig opførsel med tidligere nedgearinger, skarpere speederrespons og en strammere undervogn. Spørgsmålet er, om du gør det. Vi lod vælgeren blive i Comfort, hvor den tyske Grand Turismo leverer den optimale vare.
Fra 750.000 kroner
E-Klassen er i forvejen generøst udstyret, men i coupéen bliver du for alvor forkælet. Startprisen er 750.000 kr. for en toliters benziner med 184 hk, og for de 63.000 kr., som en todørs coupé koster mere end en firedørs limousine, får du bl.a. Avantgarde-optik ude og inde, lædersvøbt multifunktionsrat med fancy touchknapper og knivskarpe LED-forlygter som standard. Den store stjerne i grillen er obligatorisk for en coupé fra Mercedes-Benz, og bagenden er en fræk sag med de karakteristiske flade og rødt funklende baglygter, som giver associationer til både S-Klasse coupé og AMG-sportsvognen GT.
Vores testbil var netop peppet op med AMG-udstyr (50.000 kr.), som med bl.a. luftindtagene i kofangerne og de 20-tommers fælge (20.897 kr.) giver coupéen endnu mere karakter. Der var også panoramatag og det magiske 360-graders kamera (hvor du ser bilen i fugleperspektiv på skærmen, så du så nemt som ingenting kan klemmen bilen ind foran Café Victor selv på en presset fredag) som en del af den såkaldte Premiumpakke PLUS, der også indeholder et ualmindeligt velspillende surroundsound-system fra Burmester.
E-Klasse coupé emmer af luksus, men den er lækker på en elegant og underspillet måde og fremstår alt andet end flashy. Lur mig, om ikke designet vil ældes med ynde. Det pudsige er, at bilen lader til at have hele dansegulvet for sig selv. Den er en klasse over en Audi A5, og BMW 6-serien er både større og markant dyrere. Hun står helt alene faktisk. Hvilket er en oplagt grund til at gøre hende selskab.
. . .
Mercedes E 400 4Matic Coupé
Motor: 3,0 liter, V6, turbo
Effekt: 333 hk ved 5.250-6.000 o/min.
Moment: 480 Nm ved 1.600-4.000 o/min.
Transmission: 9-trins automatgearkasse
0-100 km/t: 5,3 sekunder
Tophastighed: 250 km/t.
Forbrug: 11,9 km/l
Pris: 1.017.000 kr.