BMW er klar med en ny 5-serie, som med en palet af innovative systemer løfter klassens mest solgte direktørbil op på et endnu højere niveau. Vi rejste til Portugal for at tilbringe et par dage bag rattet på den nye tysker.
Den nye BMW 5-serie er tiende generation af modellen, der siden lanceringen af den første model i halvfjerdserne er blevet solgt i mere end 7,6 mio. eksemplarer. Nyheden skal hive kunderne ud af den populære Mercedes E-Klasse og samtidig sørge for, at de ikke overvejer den nye Audi A6, som ventes præsenteret sidst på året og lanceret i 2018.
BMW-entusiasterne kan slappe helt af, for den dynamiske arv har stadig været et centralt element i udviklingen af den nye 5-serie. Bilen er bygget på en helt ny platform, der takket være en udstrakt brug af aluminium og magnesium er godt 100 kg lettere end forgængeren. Den nye 5-serie er vokset en smule på alle ledder og kanter, og den længere akselafstand har givet mere plads på bagsædet, ligesom bagagerummet er ti liter større. Alligevel er nyheden blevet både smukkere og mere sportslig at se på.
Nærmest en lille 7-serie
Jo mere du kigger på bilen, jo mere tydeligt bliver det, hvad designerne er blevet bedt om at stræbe efter. 5-serien er nærmest blevet en lille 7-serie. Det ses ikke mindst i kabinen, hvor interiøret er næsten identisk med topmodellens. Kvaliteten er enestående, og du finder alle topmodellens features, bl.a. det digitale instrumenthus, der som en elegant detalje har kromringe omkring de digitale ure for at bevare det simple udtryk. Headupdisplayet (23.313 kr.), som projekteres op i forruden, er 70 pct. større end før og gengiver alt fra navigation til musiknumre og advarsler fra den alenlange liste af aktive assistentsystemer.
Den store 10,25-tommers touchskærm på instrumentbordet er også lånt fra 7-serien, og ud over at kunne trykke dig vej gennem menuerne kan du nu også blot vifte med hånden ud for skærmen for at give kommandoer. Du kan bestille 5-serien med forskellige udstyrslinjer med hvert sit udtryk og indhold. Dertil kommer naturligvis et omfattende program af sikkerhedssystemer, som i samspil med hinanden næsten gør det umuligt at køre galt.
Himmelsk skønsang
Det eneste, du kan få i en 7-serie, som du ikke også kan få i en 5-serie, er en luftundervogn. Men det gør ingenting, for de traditionelle stålfjedre gør det blændende. Måden, bilen balancerer sig gennem sving og kurver, er typisk BMW. Ottetrinsautomatgearkassen skifter kvikt og sprødt, mens styretøjet arbejder præcist og direkte. Jeg startede i en 530d med en sekscylindret dieselmotor på 265 heste og et bøffelmoment på 620 Nm. Med 5,7 sekunder fra 0-100 km/t. er det en kvik sag med enorme kraftressourcer, men også et tyst køretøj, som snildt når 160 km/t., mens din sidepassager stadig kan høre, hvad du hvisker.
Jeg fik også stiftet bekendtskab med den nye 540i, som er udstyret med en sekscylindret turbomotor med 340 hk. Hvor motorlyden i dieselmodellen er afdæmpet, brillerer den fine benziner med en himmelsk skønsang, som kun en rækkesekser kan frembringe, og som end ikke turboladeren kan holde tilbage. Denne version har mere nerve og jagter omdrejningerne mere aggressivt, hvilket giver en herlig ’oldschool’-fornemmelse midt i al den digitale hightech.
Gran Turismo på vej?
Vi tipper dog basisdieselen 520d til at blive den mest eftertragtede på det danske marked. Med en beskatningspris på lige over en halv mio. kr. for en 190-hestes diesel med automatgear ligner det den bedste pakke til prisen. Foruden de nævnte modeller kommer der også en 530i med 265 hk, plug-in-hybriden 530e samt topmodellen M550 xDrive med ottecylindret turbomotor og 462 hk. For ikke at nævne den praktiske Touring-stationcar, en M5 med anslået 600 hk og ikke mindst den nye Gran Turismo, som der tales så flittigt om på rygtebørsen.
Jo, banen er kridtet op mellem de tre tyske luksusmærker, og ingen tvivl om, at Bayerische Motoren Werke har fået et højt trumfkort på hånden med den nye 5-serie.