Hvis du sværger til kombinationen af manuel gearkasse og V8 med masser af power, har Aston Martin skabt det, du drømmer om. AMR Vantage er en hyldest til den oldschool sportsvogn.
I en verden, hvor du ikke længere kan købe en Ferrari med manuel gearkasse, findes der stadig dem, som foretrækker fodbetjent kobling og gearstang. Det mener i hvert fald Aston Martin, som med Vantage AMR har skabt noget så sjældent som en højteknologisk sportsvogn med manuel gearkasse.
Se den som Aston Martins version af en 911 GT3, men uden skiftepadlerne bag rattet. Vantage AMR fås nemlig kun med en specialudviklet 7-trins manuel gearkasse. Endda i den historiske ’dog-leg’-formation, hvor første gear skal findes nederst ude til venstre, mens anden til syvende ligger overfor hinanden – et levn fra gamle dages racerbiler, hvor førstegearet kun var en nødvendighed for at sætte i gang.
Gearknoppen er naturligvis betrukket med det fineste, håndsyede læder, og så er transmissionen udstyret med det aktiverbare AMSHIFT, som automatisk giver mellemgas under nedgearinger, så du nemmere kan bære fart med ind i svingene, ligesom teknologien også gør det muligt at skifte gear helt uden at løfte speederpedalen. Lyder det effektivt? Ja, det gør så.
Den fireliters V8 med bituro yder ganske vist de samme 510 hestekræfter som i en standard Vantage, men ved at fjerne automatgearkassen og tilføje kulfiberkeramiske bremser, har man desuden sænket vægten med 95 kilo.
Der bliver kun produceret 200 eksemplarer af Aston Martin AMR Vantage (AMR står i øvrigt for Aston Martin Racing – det officielle fabriksteam, som kæmper i WEC-serien og på Le Mans), hvoraf de 59 (som en hyldest til Aston Martins første og hidtil eneste generelle sejr i 24-timersløbet på Le Mans i 1959) alle får betegnelsen ’Vantage 59’ og leveres i klassisk Stirling Green med limegrønne detaljer og sort kabine svøbt i læder og alcantara.