driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Vantage AMR er en hårdkogt Aston med kulfiber og manuelt gear

Af Nikolaj Karlshøj 1. maj 2019
Af Nikolaj Karlshøj 1. maj 2019

Hvis du sværger til kombinationen af manuel gearkasse og V8 med masser af power, har Aston Martin skabt det, du drømmer om. AMR Vantage er en hyldest til den oldschool sportsvogn.

I en verden, hvor du ikke længere kan købe en Ferrari med manuel gearkasse, findes der stadig dem, som foretrækker fodbetjent kobling og gearstang. Det mener i hvert fald Aston Martin, som med Vantage AMR har skabt noget så sjældent som en højteknologisk sportsvogn med manuel gearkasse.

Se den som Aston Martins version af en 911 GT3, men uden skiftepadlerne bag rattet. Vantage AMR fås nemlig kun med en specialudviklet 7-trins manuel gearkasse. Endda i den historiske ’dog-leg’-formation, hvor første gear skal findes nederst ude til venstre, mens anden til syvende ligger overfor hinanden – et levn fra gamle dages racerbiler, hvor førstegearet kun var en nødvendighed for at sætte i gang.

Vantage AMR er en hårdkogt Aston med kulfiber og manuelt gear
Vantage AMR er en hårdkogt Aston med kulfiber og manuelt gear
Vantage AMR er en hårdkogt Aston med kulfiber og manuelt gear
Vantage AMR er en hårdkogt Aston med kulfiber og manuelt gear

Gearknoppen er naturligvis betrukket med det fineste, håndsyede læder, og så er transmissionen udstyret med det aktiverbare AMSHIFT, som automatisk giver mellemgas under nedgearinger, så du nemmere kan bære fart med ind i svingene, ligesom teknologien også gør det muligt at skifte gear helt uden at løfte speederpedalen. Lyder det effektivt? Ja, det gør så.

Den fireliters V8 med bituro yder ganske vist de samme 510 hestekræfter som i en standard Vantage, men ved at fjerne automatgearkassen og tilføje kulfiberkeramiske bremser, har man desuden sænket vægten med 95 kilo.

Der bliver kun produceret 200 eksemplarer af Aston Martin AMR Vantage (AMR står i øvrigt for Aston Martin Racing – det officielle fabriksteam, som kæmper i WEC-serien og på Le Mans), hvoraf de 59 (som en hyldest til Aston Martins første og hidtil eneste generelle sejr i 24-timersløbet på Le Mans i 1959) alle får betegnelsen ’Vantage 59’ og leveres i klassisk Stirling Green med limegrønne detaljer og sort kabine svøbt i læder og alcantara.

aston martinle mansvantage
1
Facebook
Andre historier
Skat, jeg har skrumpet din G-Klasse
Næste historie
Jan Magnussen på Mid-Ohio: Nu starter kampen om mesterskabet

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It