Smukke referencer til fortiden er elementerne i Porsche 911 nummer én million, som selv de mest købestærkere samlere aldrig vil kunne få fat i.
Det var i 1963, den første Porsche 911 rullede af samlebåndet og tog hul på en rejse, som foreløbig har varet i 54 år. Aldrig har Porsche ikke haft en 911 på modelprogrammet, og selvom der gennem tiden har været forsøg på at afløse modellen, er den karakteristiske sportsvogn med boxermotoren placeret bagest stadig fabrikkens omdrejningspunkt.
Det anslås, at omkring 70 procent af alle 911-modeller stadig er fuldt funktionsdygtige – og af de mere end 30.000 motorsportssejre, som Porsche kan bryste sig af, står 911-modellen for mere end halvdelen af disse.
Retro-grøn og ternet interiør
Og hvordan fejrer man så, at Porsche 911 nummer én million er kommet til verden? Man tager den seneste 911 Carrera S og spækker den med referencer til fortiden. Som den karakteristiske ‘Irish Green’-lakering, der var det helt store hit i tresserne. Eller interiøret i vintage-stil, komplet med ternede sæder og sågar ægte træ på både instrumentbræt og rat. Sidespejlene er metalfarvede, ligesom på originalen, og det samme gælder dørhåndtagene og fælgene, som alt sammen var fra en tid før alufælge og kulfiber.
Åh, ja – og så er kølerristen på motorhjelmen naturligvis i krom, mens Porsche-bogstaverne og 911-emblemet skinner som var det guld. End ikke de mest hardcore entusiaster vil kunne undgå at fælde en tåre over de mange historiske detaljer.
Reserveret til museet
Men selv de mest købestærke samlere kan imidlertid skyde en hvid pil efter Porsche 911 nummer én million. Den unikke sportsvogn har nemlig allerede fået en fast plads på fabrikkens museum i Zuffenhausen, Stuttgart.
Men inden da skal den ud på en lang rejse, som tager den hele verden rundt, lige fra det skotske højland over Japan og USA til den ikoniske tyske Nürburgring. For nok er det tale om et af de mest kostbare eksemplarer af den tyske sportsvogn – men en Porsche er frem for alt bygget til at blive brugt.