driveit.dk
  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN

driveit.dk

  • CARS
    • NEWS
    • REVIEWS
  • CLASSICS
  • RACING
  • BLOG
    • JAN MAGNUSSEN
    • MICHAEL CHRISTENSEN
    • CHRISTINA NIELSEN
CARSNEWS

Ondskab fra Italien: Pagani Imola

Af Nikolaj Karlshøj 17. februar 2020
Af Nikolaj Karlshøj 17. februar 2020

Hvis du leder efter en hardcore trackdaybil med 827 hestekræfter fra en seksliters V12 pakket ind i noget, der ligner en Le Mans-prototype, så er Pagani Imola lige noget for dig.

Problemet er bare, at den allerede er udsolgt. Pagani – den eksklusive italienske producent af superbiler nær Modena, stiftet af en tidligere ingeniør fra Lamborghini – bygger nemlig kun fem eksemplarer af denne ekstreme udgave af den i forvejen brutale Huayra. Så ekstrem, at den altså har fået et nyt navn, og eftersom Imola-banen anses for at være den hellige gral for italienske motorsportsentusiaster, er der noget at leve op til. Men efter udseendet at dømme…

– Det er en racerbane, som har gjort de hurtigste kørere endnu hurtigere. En bane, som har givet os de hårdeste dueller, de sødeste sejre og de mest bitre tragedier. Et sted, som har givet så meget til bilindustrien, og som har givet så meget til Pagani, som grundlæggeren Horacio udtrykker det i pressemeddelelsen.

Imola er naturligvis bygget til Paganis mest loyale kunder, som hver har måttet lave en bankoverførsel på fem millioner euro, svarende til godt 37 millioner kroner plus det løse. Og selvom alle fem biler nok skubbes direkte ind i fashionable samlinger, skulle den hardcore trackdaybil sagtens klare den helt store tur på racerbanen, hvis det skulle friste ejerne.

Således har prototypen gennemgået en 16.000 kilometer lang højfartstest på Imola – altså tre gange den distance, racerbilerne når at køre i 24-timersløbet på Le Mans – og udviklingsholdet udstyrede endda bilen med ekstra bløde semislickdæk for at presse chassis og undervogn til det yderste.

Mens den hidtil stærkeste Huayra BC yder 800 hestekræfter, er den seksliters biturbo-V12 i Imola løftet til 827 hypper. Som altid er det Mercedes-AMG, som har leveret klaveret, mens Paganis tradition for ekstremt design har skabt det omfattende aerokit, som gør Imola let genkendelig. Og effektiv, ikke mindst. Mens grundlæggeren selv erkender, at den ikke ligefrem er smuk.

– Vi kan ikke ligefrem sige, at den er elegant. Vi ønskede frem for alt at skabe en endnu mere effektiv bil, hvilket førte os i retning mod de samme aerodynamiske features, som anvendes til Formel 1-biler, forklarer Horacio Pagani.

Den grandiose hækvinge med tilhørende diffusser er et godt eksempel på aero-teknologi, som er mere effektivt end sexet, mens indsugningskanalen på taget, som bevæger sig ned ad ryggen på bilen som en hajfinne også får dig til at tænke på en rendyrket prototyperacer fremfor en gadebil. Samtidig har Paganis sans for lav vægt sørget for, at den rullende kombination af kulfiber, aluminium, titanium og andre eksotiske materialer, vejer det samme som en Volkswagen Polo. Åh, ja – alene den særlige lakering, Acquarello Light, sparer omkring fem kilo på vægtskålen.

Accelerationstid? Ikke oplyst. Men en Huayra BC klarer i forvejen 0-100 kilometer i timen på 2,8 sekunder, og Imola er næppe langsommere. Lad os bare kalde den kvik.

ferrariimolalamborghinimercedes-amgpagani
6
Facebook
Andre historier
Mikkel Jensen skal hjælpe Ferrari-team til mesterskabssejr i Asian Le Mans Series
Næste historie
Jan Magnussen i Texas: Klar til WEC-debut i ny Corvette

Andre pressemeddelelser, du sikkert også kan lide

Hvis Rambo blev tvunget til at køre elbil

18. oktober 2020

Gordon Murrays T.50 er nutidens version af McLaren...

5. august 2020

Ondskab fra Affalterbach: AMG GT Black Series

15. juli 2020

Upsizing: V8-power til den nye Cayenne GTS

12. juni 2020

Den ultimative autocamper?

22. maj 2020

Da Ferrari byggede rallybiler

21. maj 2020

Køb den på auktion: Ferrari-samlerens kronjuvel

22. marts 2020

Er det her verdens fedeste Toyota Land Cruiser?

21. marts 2020

Navnet er Cooper – Mini Cooper

15. marts 2020

Køb den på auktion: En Porsche, du drømmer...

5. marts 2020

Seneste historier

  • Frederik Schandorff: 2022 har været fantastisk – glæder mig til 2023

    8. januar 2023
  • Vildt gennembrud for dansk motorsportstalent: Sikrer drømmekontrakt hos Porsche

    17. december 2022
  • Jensen og Schandorff til Asian Le Mans Series med Car Guy Racing

    14. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen efter deltagelse i Gulf 12 Hours: God forberedelse til Daytona

    12. december 2022
  • Frederik Schandorff om ny McLaren-kontrakt i USA: Det er fantastisk

    12. december 2022
  • The Viking Invasion: Kevin, Jan Magnussen joins MDK Motorsports for the Rolex 24 at Daytona

    9. december 2022
  • Gulf 12 Hours: Nicklas Nielsen klar til Abu Dhabi-løb med AF Corse

    9. december 2022
  • Kevin og Jan Magnussen klar til Gulf 12 Hours med MDK Motorsports

    9. december 2022
  • Mikkel Jensen efter exit fra VM-finale: Positiv weekend trods udfordringer

    14. november 2022
  • Tredje gang i træk: Nicklas Nielsen sikrede VM-titel i Bahrain

    14. november 2022

Keep in touch

Facebook Instagram
Footer Logo

© 2018 – Drive It